Followers

Sponsored By

Tuesday, December 1, 2009

Disember yang penuh kenangan



selepas sessi menyarung cincin

bukti rumah yg kucar kacir lepas banjir


betape kurusnye buah atiku 2006



berdebar oo rasanye










Bunyi tajuk je dah tahu yang aku nak cerita pasal kisah silam ye.Sebelum tu aku nak ucapkan Selamat Bulan Disember..Apa yang bermakna sangat tentang bulan Disember ni?
Bagi shopping Mall - Disember ni bulan nak buat YES ye..year end sale
Bagi shopping Mall jugak- Disember bulan nak putar n hias hias kedai2 dgn perhiasan krismas
Bagi mak bapak-Disember bulan utk persediaan nak beli kasut baju n buku sekolah anak anak
Habis bagi aku?
Bagi aku..Disember adalah bulan yang penuh dengan kenangan...sebab
Bulan ulangtahun pertunangan aku
Bulan ulangtahun pernikahan aku
Bulan yang telah mengubah status anak daraku menjadi tunangan orang dan isteri orang
Baiklah kawan2..aku nak cerita dulu tentang kisah pertunangan aku dulu..kisah pernikahan nanti nanti lah...
Bagi kawan2 yang pernah terbaca n3 sebelum ini ttg bagaimana bermulanya perkenalan aku dengan Muhamad Rizal suamiku dah tentu tahu bagaimana kami saling mengenali kan..Senang kata bagi yang belum tahu..cinta kami cinta internet..Selepas pertemuan kali pertama yang membawa aku ke puncak genting..B telah melamarku sewaktu roda kereta menuruni Genting Highland..bagi sesapa yang pernah bertanya kenapa aku suka sangat pergi genting..inilah sebabnya..MEMORI CINTA KAMI BERMULA DI PUNCAK GENTING..kenangan tu kengkawan..tak boleh dijual beli..Setelah bertemu buat kali pertama..B telah menyuarakan hasrat hatinya untuk meminangku 3bulan selepas itu.Selepas gambarku yang jelita (kikiki) ditatap oleh bakal ibu mertuaku(masa tu lah)..dan B pun menyuarakan hajatnya ingin memperisterikan aku kepada emaknya..kami pun membuat janji lah untuk sepakat memilih tarikh pertunangan..oh ye..masa pes time mak mertuaku SALAMAH BT AHMAD menatap gambarku..dia terus berkata bahawa wajahku iras adik B SITI FARHAH..siti tua setahun je dariku..tapi kan..sampailah hari ni..kalau aku berjalan dengan mertuaku..orang2 yg kenal mertuaku tp tak rapat kata aku ni anak mereka dan Rizal tu menantu pulak..HEHEHE..dah jodoh kan..apa yg sama pon..ku tak tahulah..
Ok sambung cerita..maka kami menetapkan tarikh 24 DISEMBER 2006 sebagai hari pertunangan..itupun lepas tukar beberapa kali.Kali pertama aku lupa tarikhnya..Disember jugak..terpaksa dibatalkan kerana JOHOR DISERANG BANJIR BESAR..rumah aku yang rumah kampung atas pun selamat diselimuti air bah..masa tu yg aku pikir hantaran je lah..huhuhu...air memang tinggi..sehingga menenggelamkan semua bahagian tingkap nako rumahku.Mujur hantaran sempat aku simpan di pangkin yang mmg kami sediakan awal sebagai langkah keselamatan kalau banjir..kalau tak..mana aku nak cekau duet beli barang lain..uwaaaa...masa tu baru habis belajar..kerja pun gaji setakat 800rm sebulan.sungguh tragis waktu itu sebabnya aku tak tau apa cerita rumah sebab masa tu kami semua dipindahkan ke sekolah.
Masa tidur kat sekolah sempat aku Call B tanya dia..andaikata hantaran dihanyutkan banjir..aku mintak maaf..n akan aku qada' selepas itu..mujur keluarga B memahami situasi kami masa tu..Namun bersyukur kepada Allah kerana semua hantaran terselamat.Seminggu sebelum pertunangan..B datang ke JB untuk menolong membasuh rumah yang penuh lumpur..tinggal beberapa hari je lagi hari pertunangan tapi rumah dah tak rupa rumah..bayangkan..semua kerusi kusyen habis..lumpur tebal..
Apabila waktu yg dinanti tiba..aku berdoa siap buat solat hajat agar janganlah JB diserang banjir lagi..setelah melihat keadaan rumah..aku dan keluarga bersepakat menumpang rumah pakcikku utk acara pertunangan..memang semua rumah sama je keadaannya tapi rumah pakcikku lebih elok dr rumahku..Maka..24Disember2006..selamatlah aku menjadi tunangan kepada Muhamad Rizal dengan hantaran 7 berbalas 5 dan dua bentuk cincin..sebentuk cincin tunang dan sebentuk cincin risik...Fuhhh..lega

5 comments:

-DiraDiya- said...

wahhh..
dh prnh rs pengalaman banjir..
ala nazz.. kalo jodoh x ke mn..
waicehhhh.. ku feel ahli bahasa skrg..

Mummy Haziqah Kafiah said...

sib baik acara meminang tak berdiri sebab banjir..

Naz-Segalanya disini said...

HUH..masa duduk JHR jenuh menghadapi banjir kilat dira..

memang hampir berdiri sbb mak duduk penuh dgn lumpur

Mrs. Adz said...

macam-macam pengalaman pahit dan manis kan..tapi akhirnya bersatu jugak..

Ummi Muiz said...

kak naz johor area mn??area BP kew?? kak naz tunang Dec rupenyer..Ju pula April..taun sm la..taun 2006 mang banjir teruk kat JB. Umah mertua pun kena gak..tapi bawah umah jerk..igt lagi ms tuh raya aji..nak msuk umah mertua pon kena redah air banjir..yg klakonyer bilik air kt bwh plak tuh..nk 'membuang' pon payah..huawa3...umah ju pon penah kena 'banjir' gak..tapi sekadar air pasang..jenuh nak membasuh umah..ha3

SIGN JANGAN TAK SIGN