Followers

Sponsored By

Wednesday, December 29, 2010

Nak cerita gak..Malaysia menang Piala AFF Suzuki


Hem..hah..lega..segala jeritan sokonganku berbaloi.Alhamdulillah..xkisah lah tak menang di Indonesia.Tapi yang pasti Malaysia dah dapat USD 100,000 kan.Walaupun bukan aku yang dapat tapi permainan mereka memang patut dipuji dan diberi penghargaan.
Dalam banyak-banyak pemain..aku sangat2 sangat tertarik dengan Khairul Fahmi..Bagiku lah..dia sangat cekap..menangkap bola melekat..Hui..kalau tgok permainan hari ini..Memang letih kalau jd dia.Yelah entah berapa banyak kali Indonesia buat percubaan menjaring gol.Kalau tak dia yang berhempas pulas menangkap bola tu..confirm malam ni Malaysia tak menang..
Memang best..selama ni rakyat Malaysia sendiri pandang sepi bola sepak Malaysia..tp sekarang tidak lagi.Malaysia bukan lagi jaguh kampung..Alhamdulillah
Satu perkara yang paling aku takut kalau penyokong Indonesia merusuh..Tapi kredit utk mereka sbb malam ni mereka behave..Menerima segalanya dengan redha..
Kesian Riyash dalam perut ni..ibu dia jerit2...terkejut kejut dia.Hehehe..sorry my son..
Pape pun Rajagobal perlu diberi penghargaan.Memang kita perlu beri peluang pada bakat muda..Mereka ada tenaga..Kemahiran boleh diasah kan..
I love u Malaysia..Sukan menyatukan negara..Jiran umah sebelah India pun bukak TV1..
bESTTT

Tuesday, December 28, 2010

Tuhan je yang tau betapa sakitnya aku


Episod sibukku dah bermula...
27 hb Isnin aku sudah mula check up di PPUM..dARI PKL 8PG SETTLE 1.30 ptg..lama kan.First time check up mmg lama.Maklumlah mcm mcm nak kena buat..Dengar ceramah susu ibu lagi..Best sbb dapat ajak B masuk sekali.Dia banggalah sbb dia dah biasa handle EBM sepanjang Rikazz kecil..sbb dulu masa dia off dia yang jaga Rikazz..tak hantar pun kat pengasuh.
Keramahan doktor di sana dan nurse2nya mengubat lah kepenatan menunggu.Sempat plak jumpa dengan kawan facebook yang turut buat check up disana..
Doktor minta aku buat pilihan samada nak bersalin normal atau czer memandangkan aku terpaksa czer kali pertama kan..Doktor terangkan semua risiko cara cara bersalin yang ada utk aku.Berat aku skang 74.9kg..berat kan?Darah sume ok..Baby alhamdulillah..doktor kata baby dah engage.Masa cek jantung kan..jantung baby di atas garisan jahitan operation..maknanya kepala baby?Hebat doktor tu..carik sekali je..
Aku bgtau doktor tulang pelvis aku sakit sgt..Aku susah nak bergerak..dia kata bagus..sbb baby dah engage.Sbb tu aku sakit..Oh ye..smlm check up 33mggu.Hari ni dah 34 mggu..

Hari ni plak 28hb aku dah sekolah.Mesyuarat pertama..bermula jam 9pg dan berakhir pada pkl 2.45 ptg..lama kan..Meeting plak kat tingkat 3 bangunan sekolah baru..Bilik gerakan kat atas..Ya Allah..Allah je yg tahu mcmana aku nak pitam nak sampaikan tgkat 3..Bawah ni plak dah sakit..Masa nak turun tangga mmg sedap..turun..tp setiap pijakan kaki kat tangga menekan aku punya tuut dan jahitan operation...Seksanya..macamana aku nak tunggu lagi 6mggu nak mengharungi semua tu.
Selama 5jam duduk kat kerusi..hadiri mesyuarat..pinggang dan tulang belakang ni...Pedih mmg xterkata..tapi apa aku nak buat..dah tugas..Kalau ikut hati sekarang juga aku nak cuti bersalin.
Tu pun pkl 3 GB suruh sambung gotong royong angkat barang yang tak siap lg diangkat.Aku dah xsanggup..Memang dah sakit sangat..
Niat dihati mcm mcm nak buat tapi kudratku xsekuat yg diharapkan..Aku sudah xproduktif lg saat ini.Ya Allah..aku nak bersalin awal!!!!

Hari ni juga anniversary ku yg ke 3..Sedih aku xdapat luangkan masa bersama suamiku utk celebrate anniversary kami..Nak beli kek pun dh xlarat..Malam plak Babyku kerja shift malam..Sedihhh...

Sunday, December 26, 2010

Misteri Air Terjun Camang






Ini kali kedua aku menjejakkan kaki ke sana..Kali pertama waktu aku masih lagi menuntut di UIA.itu pun ikut adikku yang bertugas di Kem Bentong.Dan ini kali kedua aku..Kali ni pergi seisi keluarga kecilku..

Hajat dihati nak mandi manda...tapi memandangkan bawahan aku yg berdenyut2 dan tidak boleh diberi tekanan aku memilih untuk menjadi fotographer saja.Biaarlah aku melihat Rikazz bersama abah dan pakcik pakciknya mandi manda saja..
Setelah makan goreng pisang dan burger daging..kami pun turun ke gigi air..Air terjun Chamang ni mmg deras.Letak kaki kat batu pun dah nak dihanyutkan..Tu yg aku xmau ambil risiko..Demi keselamatn aku dan Riyash di dalam kandungan.
Sewaktu aku menuruni batu batuan di situ..aku terbau hamis..seperti darah haidh..Tercari2 juga aku dari mana datangnya bau darah.Hampir saja mulut ini lancang menyebut2 tentang bau bauan yang entah dr mana datangnya itu.Tercari2 juga aku kalau2 aku yang berdarah..Tapi..xada..Adik iparku?tak pulak datang haidh..sbb dia solat..Bila aku menghampirinya tiada pula bau darah.Namun bau itu sentiasa hampir dengan hidungku.Ku lihat sana sini memang tiada benda yang berdarah.Semuanya bersih..Jadi..bau apakah itu?
MISTERI...

Kali pertama aku mandi manda di chamang hanya berdua bersama adikku Firdzaus..Sedang aku duduk di gigi air dan keadaan air yang memang cetek ..air juga tidak kelihatan deras.Tiba tiba aku rasa ditarik lalu terus hanyut tanpa sempat berpaut pada mana mana batu.Aku menjerit meminta tolong pada adikku namun dia hanya gelak2 gelakkan aku saja..Dia fikir aku main main.Mujur aku tersangkut pada sekumpulan keluarga yang sedang mandi di hujung sungai tu..Mereka yang menarik aku ke tepi..Memang aku fikir aku akan hanyut terus dan tamatlah riwayat aku waktu itu.Namun ajalku bukan disitu.
MISTERI...

Seminggu sebelum kejadian aku hanyut seorang tentera dari kem adikku telah meninggal dunia dalam keadaan yang misteri.Arwah dikhabarkan pergi memancing bersendirian di situ.Namun keluarganya mula mencarinya kerana hari sudah petang dan hujan pula..Dia pula tidak pulang ke rumah..Lalu anggota penyelamat mula mencari mansa..puas diselam ke dalam air namun tidak berjumpa..Namun sesuatu yang memeranjatkan berlaku apabila azan maghrib berkumandang..Tiba tiba mayat arwah tiba tiba timbul dr dalam air dalam keadaan berdiri.Bukankah kalau orang lemas akan terapung dlm keadaan berbaring atau telungkup?
MISTERI

Kesimpulannya..aku memang sangat berhati2 apabila pergi kesana..Tidak seperti air terjun lain..korang ada pengalaman sepertiku?

Saturday, December 25, 2010

Cuti bersalin 60 hari ke 90 hari?


Memandangkan saya ni hamba kerajaan (government servant) sejak diumumkan kemudahan cuti bersalin 90 hari..saya sering diajukan dengan soalan mengenai pilihan ini.Yang mana satu?60 hari ke?90 hari?
60 hari...
saya akan bercuti selama 60 hari kalau diizinkan Allah saya melahirkan Riyash secara normal.
Sebab2nya...
1. Kalau bersalin normal saya ada peluang melahirkan beberapa org anak lagi dan memerlukan cuti bergaji.
2. Cukuplah 60 hari bg ibu bersalin normal bagi memastikan badan mereka sihat dalam masa 60 hari kan..

90 hari...
Saya akan bercuti selama 90 hari sekiranya ditakdirkan saya melahirkan anak secara c-sect.
Memandangkan kelahiran sulung saya juga secara czer..kemungkinan besar itu ada utk saya mengulangi kelahiran secara itu sekali lg.Jadi peluang saya utk melahirkan anak lebih ramai lagi tipis.Dan lebih baik saya menggunakan kemudahan yang ada utk bercuti selama 3bulan.
Tambahan pula..pengalaman saya melahirkan anak secara csect memerlukan masa yang agak lama utk pulih ..jahitan saya tanggal apabila mencecah 46 hari selepas melahirkan.Dalam pada masa itu saya tidak dpt berjalan dengan laju kerana regangan masih terasa akibat jahitan yang terjojol keluar di perut..
90 hari mmg sesuai utk ibu yang melahirkan secara czer..

keputusannya hanya akan diketahui apabila saya melahirkan kelak

33 Minggu dan beberapa hari

33 weeks.
ini perut saya 33 minggu..gambar terpaksa dipotong atas sebab ketidak penutupan aurat.hehehe

Salam kawan2 semua..kini kandungan saya mencecah 33 minggu.Ini bermakna saya sudah pun 8bulan mengandung kan.Alhamdulillah..segalanya masih berjalan seperti biasa.
Berat saya sudah 74kg..
Saya sudah mula sakit2 di bahgian tuuut..pintu keluar baby lah.Berdenyut denyut..
Bila saya berjalan bangun atau mendukung abang Rikazz..saya rasa seperti kepala baby menekan di tulang bawah tu...
Saya sangat berdoa dan berharap saya tidak perlu menunggu lama seperti abang Rikazz dulu.Hingga 41 minggu.
Sebab lagi beberapa hari saya akan mula bertugas di tingkat 4 bangunan sekolah baru
Saya juga sudah terpaksa mengharapkan belas ihsan sahabat saya bernama Kak Mah untuk menumpang keretanya balik atau pergi ke sekolah sekiranya suami saya bekerja (mujur suami shift)
Ini kerana saya sudah xmampu nak drive lagi memandangkan perut sudah berlaga dengan stereng dan kaki saya sudah tidak sampai untuk menekan clutch brake dan minyak (kereta manual) apabila seat dikebelakangkan...
sedangkan berjalan biasa pun sudah menyakitkan saya apatah lagi mengenakan tekanan pada kaki disaat meredah jammed dengan kereta manual..
Namun saya bersyukur saya tidak mengalami ederma seperti mengandungkan Rikazz dulu..
Cuma baju mengandung juga sudah semakin menunjukkan susuk tubuh badan saya yang seksi ini.hahaha
Saya perasan punggung saya teramatlah lebar berbanding biasa...
Namun saya bersyukur saya tiada darah tinggi mahupun kencing manis.
apabila usia kandungan saya 36mggu bersamaan 9bulan adalah jatuh pada hari lahir Rikazz yg kedua pada 11jan..kalaulah takdir Allah mengizinkan Riyash keluar pada waktu itu memang double happiness buat saya..sekian terima kasih..

info dr babycentre.com

Berat bayi anda sekarang 4.2 paun / 2 kilogram dan panjangnya ialah lebih kurang 17 inci / 44 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Bayi anda sepatutnya sedang bersiap sedia untuk dilahirkan dengan menunggangbalikkan badannya - kepala harus sudah menjunam ke bawah.
Video meninjau kehamilan: (sari kata Bahasa) Tontonan animasi 3D mengenai bayi di minggu kehamilan ini. Lihatlah!
Doktor anda akan memberi perhatian yang rapi kepada posisi bayi dalam minggu-minggu yang akan datang ini – sebab sesetengah bayi kadangkala suka memusing balik semula. Tengkorak bayi masih mudah dilentur dan belum lagi bertaut, untuk membolehkannya keluar dari kanal lahir yang agak sempit. Tetapi tulang di bahagian-bahagian lain dalam tubuhnya bertambah keras. Kulit bayi anda mula hilang kemerahannya dan kurang berkedut. Jika anda ibu buat pertama kali, kepala bayi anda akan bergerak masuk ke dalam pelvis di minggu ini dan menekan serviks dengan kuat. (Ini sering berlaku kepada setengah daripada ibu-ibu yang melahirkan pertama kali.) Jika anda ibu buat kali kedua, ianya akan berlaku seminggu sebelum kelahiran - dan untuk sebilangan ibu, ianya tidak berlaku sehingga sakit bersalin dan melahirkan bermula. Adakah anda bercadang untuk menangani sakit bersalin secara natural? Di sini terdapat semua yang anda perlu tahu tentang kelegaan sakit secara natural. Anda mungkin ternampak bahawa kaki dan pergelangan kaki anda menjadi bengkak menjelang ke petang. Retensi air, juga dikenali sebagai edema, adalah lebih teruk semasa cuaca panas dan di sebelah petang. Hairannya, banyak meminum air membantu mengurangkan retensi air. Badan anda - terutama sekali buah pinggang anda - dan bayi anda juga memerlukan banyak cecair, jadi minumlah air dengan banyak. Jika anda terasa bengkak-bengkak atau sembap di tangan atau muka dengan tiba-tiba, berhubunglah dengan doktor anda - ini mungkin tanda pra-eklampsia.

Thursday, December 9, 2010

Bila suami ku sakit


Benda ni lah yang paling menakutkan aku..Yelah..dia manusia jugak..mesti ada masa dia sakit dan ada masa dia sihat.Tapi aku selalu mengharapkan dia sihattt je..
Petang semalam aku sms B ..tiba tiba dia kata MCMANA B NAK BALIK ...KAKI B TERSELIUH..SAKIT..TAK BOLEH NAK BAWAK MOTO..huuhuh..aku dah sedih dah..
Yelah..bukan dekat2 jarak dari tempat kerja B ke rumah.Aku sendiri pun xtau kat mana lokasi sebenar Kilang Megasteel tu sbb kilang tu jauh mengarah ke Nilai tu...kat dalam hutan sawit tu..Kalau aku nak amek pun aku tak tahu kat mana.Huuhu
Hati ni sangat risau..kalau terjadi apa apa pada B mcmana ek..Mujur ada adik nak datang dan tolong hantarkan B pergi klinik..
Setiap kali aku tengah sarat mengandung mesti B sakit..memang sgt merisaukan..Ingat lagi masa pregnntkan Rikazz tengah tengah malam B demam panas smpi menggigil gigil..Panadol pun xdalah dlm simpanan..Dengan berlinang air mata dan perut yang terboyot boyot aku tggalkan B kat umah sensorang berjalan kaki pergi beli panadol kat 7e..mujur ada 7e..huhuu..
Semoga B sihat sentiasa ye

Sunday, December 5, 2010

Sakit perut..sakit pinggang Perut keras


Seharian aku menanggung sakit pinggang.
Sakit pinggang yang aku boleh kata pinggangku mcm diregang2kan..ditarik2..

Sakit perut
Perut mengeras sehingga tidak boleh terlanggar sedikit pun..

Sakit tulang pelvis
Tuut..ku rasa mcm kembang kuncup kembang kuncup

Baby mendiamkan diri
Baby tidak bergerak seperti selalu.Pergerakannya sangat sedikit dan amat menyakitkan

Sakit ari2
Ari2 aku sakit sehingga aku tak boleh duduk dengan tegak kerana seperti ada sesuatu memblock perut ku

Cirit birit
Tah brapa kali aku ulang alik ke tandas dari pagi hingga ke malam

Perut memulas
Memulas kemuadian hilang

Dada
Sesak nafas..rasa mcm nak pitam kerana xdapat bernafas.huhu

Suamiku kerja malam
Ini yang menakutkan aku..suami tiada disisi..di malam hari.Kalaulah terjadi apa apa kepadaku..apalah nasib Rikazz..dia tak tahu apa apa..(sedih sangat)

Hari ini
Aku bangun pagi..rasa sakit semalam dah hilang..Yang tinggal sakit di tulang pelvis dan ari2..
Jalan masih lagi slow..

Rikazz?
Aku bisik di telinga Rikazz.."Rikazz..malam ni jangan bangun mintak susu ye..ibu tak boleh bangun..perut ibu sakit..abah kerja...esok pagi saja ye Rikazz mintak susu"
Tak sangka bisikan itu jadi kenyataan..Pukul 8 Rikazz bangun dan pegang botol susu mintak susu dengan aku...Aku bersyukur sangat..

Ada orang kata tu contraction???Entahlah..aku xpernh rasa..Dulu pun masa mengandungkan Rikazz..rikazz xpernah buat mcm ni..Bila kandungan 36minggu Rikazz cuma aku rasa sakit di tulang pelvis je..Tu pun xlama...Lepas tu xda sakit pape...


http://www.kedokteran.info/tahap-perkembangan-kehamilan-trimester-ketiga.html


Umurku 31 minggu sekarang. Panjangku 39 sampai 40 cm dan beratku 1,5 sampai 1,6 kg. Gerakanku akan semakin banyak. Tinggal 9 minggu lagi!

Janin :

Berat janin Ibu saat ini mencapai 1,5 – 1,6 kg dengan panjang total 39-40 cm. Pertumbuhan janin sudah mulai melambat saat ini, namun meskipun melambat, perkembangan dari organnya akan terus terjadi sampai mencapai tahapan pematangan. Janin mulai dapat memutar kepalanya ke samping dan bergerak semakin banyak, termasuk pada saat Ibu sedang berusaha tidur. Jangan kesal dahulu, pergerakan janin ini menandakan janin aktif dan sehat.

Kulit janin sudah berwarna merah jambu saat ini dengan lapisan lemak di bawahnya. Kulitnya semakin terlihat sempurna seperti saat dia akan dilahirkan nantinya.

Ibu :

Rahim Ibu berada 11 cm diatas pusar dan sekitar 31 cm diatas simfisis pubis. Penambahan berat badan Ibu seharusnya mencapai 9,5 – 12 kg saat ini. Pada trimester ini, rahim akan memenuhi hampir seluruh bagian perut Ibu dan Ibu akan mulai merasakan adanya tekanan di bawah tulang iga. Ibu juga akan merasakan nyeri punggung lebih sering karena perut dan janin Ibu mengakibatkan peningkatan regangan dari otot di punggung. Asupan diet Ibu tetap harus diperhatikan, kebutuhan kalsium, protein, zat besi, dan asam folat. Kalsium perlu lebih diperhatikan karena proses osifikasi atau pengerasan pada tulang sedang berlangsung sampai akhir kehamilan dan kalsium diperlukan untuk perkembangan tulang tersebut.

Mungkin Ibu mulai mengalami perut yang tiba-tiba menjadi kencang. Kontraksi yang disebut dengan kontraksi Braxton Hicks umumnya terjadi pada paruh akhir masa kehamilan. Kontraksi berlangsung kurang lebih 30 detik, iregular, dan tidak nyeri. Berhati-hatilah apabila kontraksi terjadi teratur, lebih dari 4 kali dalam 1 jam (meskipun tidak nyeri), mungkin saja itu adalah tanda persalinan preterm (prematur). Apalagi jika diikuti dengan bercak vagina yang cair, kental, atau mengandung darah; nyeri atau keram pada perut; terasa adanya peningkatan tekanan pada panggul bagian bawah; dan nyeri punggung yang tidak seperti biasa.

Saat ini payudara Ibu mungkin mengeluarkan cairan yang disebut dengan kolostrum. Jika memang iya, maka Ibu dapat memakai bantalan (pad) di payudara agar baju Ibu tidak basah. Pilihlah bra dengan satu ukuran lebih besar. Ibu akan sangat berterimakasih dengan ruang ekstra ini apabila bra dipakai pada saat Ibu menyusui nanti.

Pemeriksaan USG dapat dilakukan pada minggu ini, memastikan perkembangan janin berlangsung baik

Retardasi Pertumbuhan dalam Rahim

(Intrauterine Growth Retardation-IUGR)

Retardasi pertumbuhan dalam rahim memiliki definisi berat badan bayi kurang dari persentil sepuluh untuk usia kehamilan bayi, dalam artian bayi baru lahir berukuran lebih kecil dibandingkan dengan usia kehamilannya. IUGR ini dapat dideteksi dengan pengukuran rahim dan pemeriksaan USG ketika kontrol ke dokter. Retardasi pertumbuhan dapat disebabkan karena rokok, pertambahan berat badan yang kurang pada Ibu, penggunaan obat-obatan dan alkohol, janin kembar, kelainan tali pusat atau plasenta, preeklampsia, dan riwayat IUGR sebelumnya. Retardasi mental ini meningkatkan risiko janin meninggal di dalam kandungan. Karena hal inilah pentingnya kontrol teratur ke dokter. Apabila Ibu dikatakan mengalami IUGR maka segera dicari penyebabnya, hentikan hal-hal yang dapat memperburuk seperti merokok, alkohol, obat-obatan, dan perbaiki gizi Ibu.

Tips :

Ketakutan yang umum dialami ketika melahirkan :

Apakah Ibu merasa gugup ketika akan melahirkan nanti? jangan khawatir, Ibu tidak sendirian. Di bawah ini terdapat beberapa ketakutan yang umum dirasakan ketika akan melahirkan.

  • Tidak mampu menahan nyeri ketika melahirkan. Beberapa Ibu mengetahui kapan mereka menginginkan obat pereda rasa nyeri ketika akan melahirkan, dan beberapa berakhir dengan bius epidural. Kelompok Ibu lainnya berkomitmen untuk melahirkan tanpa obat apapun. Mereka belajar teknik mengurangi rasa nyeri ketika melahirkan. Dengan persiapan yang tepat dan dukungan dari suami dan keluarga, beberapa wanita mengatakan bahwa melahirkan bayi secara alami lebih memuaskan
  • Episiotomi. Episiotomi adalah proses memotong otot yang berada antara vagina dan anus (daerah perineum) yang dilakukan sesaat sebelum melahirkan untuk membantu pembukaan vagina dan menghindari perobekan saat kepala bayi melalui jalan lahir. Beberapa wanita robek perineumnya spontan sebelum melahirkan dan terkadang robekan bisa memanjang dan membutuhkan banyak jahitan untuk diperbaiki. Episiotomi saat ini tidak dilakukan secara rutin, tergantung kasusnya. Beberapa penelitian membuktikan bahwa pemijatan pada perineum 5 minggu sebelum melahirkan akan mengurangi kejadian robekan.
  • Dorongan ‘pub’ ketika melahirkan. Beberapa wanita mengatakan ketakutannya akan ‘pub’ ketika mengedan saat melahirkan nanti. Meskipun terkadang Ibu akan ‘pub’ saat melahirkan nanti, Ibu tidak usah malu. Para petugas kesehatan akan membersihkannya dengan cepat bahkan sebelum Ibu tahu.
  • Operasi sesar. Satu dari lima wanita yang melahirkan pertama kalinya berakhir dengan operasi sesar. Bila Ibu merencanakan melahirkan secara normal dan ternyata berakhir dengan sesar, tentu saja hal ini dapat mengecewakan. Serahkan hal tersebut kepada dokter Ibu, percayalah bahwa mereka akan melakukan yang terbaik bagi Ibu dan bayi Ibu.

[serialposts]

Si Manja bersama Anakku Contest

Rikazz Qalby Muntasyee
Setahun 10bulan

Ini adalah contest anjuran Sinar Raudhah dan Anakku...

Akan berakhir pada 20 Disember.Jom join..

Contest Si Manjaku Comel

Setahun 10 bulan

Contest akan berakhir pada 25 Disember k..
Jom join contest si manjaku comel anjuran Masyimalo..dia suruh kita tepek gambo anak kita yang comei..so..apa lagi

Saturday, December 4, 2010

Perginya seorang Afiqah..Afiqah dalam kenangan

arwah bertudung biru

1 Dec 2010 betul betul mengejutkan aku.Berita yang ku terima dari sms seorang rakan sejawat kak norlida buat aku termenung...Tak sangka..hari persekolahan terakhir itu merupakan hari terakhir kami bertemu.Selepas detik itu..yang aku temukan hanyalah jenazahnya terbujur kaku berwajah pucat...Seperti orang sakit yang sedang tidur.
Takziah diucapkan kepada ibu dan bapa serta keluarga Arwah Nurul Afiqah Bt Azman yang telah meninggal dunia pada 1Dec yang lepas.Afiqah meninggal dunia kerana ajalnya sudah tiba.Itulah yang boleh aku katakan.Menurut cerita ibunya..Arwah sedang berbual2 dengan ibunya di dapur bersama adik bongsunya sambil makan jajan BIKA..dan tiba2 memegang kepala lalu jatuh pengsan.Dalam perjalanan ke PPUM doktor mengesahkan Afiqah sudah tiada.Sungguh mudah pengakhiran afiqah..
Peribadi Afiqah yang dapat aku nyatakan disini :

1. Anak yang bijak - Baru saja dapat 5A dlm UPSR dan lpas dan sedang berusaha memohon asrama penuh.

2. Anak yang matang - walaupun berusia 12 tahun dia sangat matang..dalam pemikiran..perlakuan dan pergaulan.

3. Menjaga agama - Afiqah anak yang menjaga solat..dan aurat..kita dpt lihat pada perlakuannya yang sopan dan sentiasa menghormati guru dan rakan2..Tidak pernah telinga aku ini terdengar walau sekali perkataan kesat dari bibirnya..

4. Ketua pengawas dan murid contoh..

Pada hari anugerah cemerlang yang lepas..kedua dua ibu bapa Afiqah datang beserta pakciknya siap membawa kamera DSLR..semua adik beradik Afiqah merupakan murid cemerlang disekolahku...Kalian tahu apa rahsia kejayaan mereka adik beradik?

TIADA TELEVISYEN..jadi..tiada pengaruh tv pada perlakuan mereka...kalau bosan?
BACA..KAMI ADA BANYAK KOLEKSI BUKU...ADA MINI LIBRARY..kalau nak tahu hal ehwal semasa?
BACA SURATKHABAR..SEMUA ADA..
fuh..mmg kagum dengan ibu bapanya..

apabila menerima khabar pemergian Afiqah..aku terkejut dan terbayang2 wajah manisnya..tersenyum sambil menundukkan kepala memberi salam kepada guru2..Kali terakhir aku bekerja dengannya dalam menjayajan program persaraan bekas guru besarku...Dia sememangnya berbakat dalam menggunakan suara..

Aku masih ingat waktu aku mengucapkan tahniah kepadanya sejurus aku menerima berita keputusan UPSR nya..dia sangat tenang..di wajahnya..tidak teruja..tidak syahdu dan tidaklah gembira melampau seperti kawan2nya...Terfikir di kepala ttg reaksi wajahnya itu..Baru kini ku tahu jawapannya..
Jawapannya..duniawi sudah tidak penting baginya..kerana dia ingin pergi bertemu PENCIPTANYA yang kekal abadi..

2DEC aku dapat melihat jenazahnya..sebenarnya aku jenis tidak berani..Tapi hatiku rasa tiada apa yg perlu ditakutkan..Dia anak muridku..dan dia masih muda...namun sudah dapat peluang bertemu Allah..dalam keadaan yang masih suci..Tapi aku?Setelah 27tahun..terlalu banyak dosa yang dah aku lakukan...Bagaimanakah nanti nasibku tatkala bertemu penciptaku..Aku insaf..

ALFATIHAH BUAT AFIQAH...Ustazah halakan segala ilmu yang ustazah berikan kepadamu selama ini.Damailah dikau disana anakku...

Saturday, November 27, 2010

Dia yang bernama Rikazz Qalby Muntasyee







Jam di dinding telah menunjukkan pukul 2.45 pagi.Tapi aku masih lagi menghadap laptop ini.Selalu mata ini cepat sangat nak tertutup.Tapi malam ini terasa mood rajin pulak nak join contest2 (walaupun tak pernah menang). Dah terlanjur berblogging teringat nak cerita tentang anakandaku yang sulung ini.Dah lama kisah Rikazz menyepi dari blog ini.Sekarang asyik cerita pasal Riyash je ye..Oklah memandangkan aku menggunakan broadband prepaid..maka haruslah ku post dulu semua cerita ni sbb lepas ni entah bila blog ini akan bersinar kembali.

Tentang Dia...


1. Rikazz dah 1tahun 10 bulan

2. Dah tak takut dengan mop dan lampu kelip kelip lagi
3.Menggelarkan dirinya Bibi (QALBY)

4.Memanggil aku bu..oma dia mak..ucu cu..abah bah..daddy ngah ngah..
5.Dah dapat bezakan antara kucing dan anjing.Sebelum ni kucing ke anjing ke sume man ( sempena nama laxman anak anjing jiran sebelah rumah).Sekarang dah panggil nyau..cat
6.Lebih pantas belajar melalui video...Jadi aku telah merakan banyak video dalam hp utk tatapan harian Rikazz.
7.Mengira 1..2..3..6..7
8.Selalu habiskan kredit phone ibu n abah untuk call dan sms dan mms tah sesapa saja.
9.Dah boleh diharap...pulang botol susu kat dapur..buang pampers sendiri dalam bakul sampah..tolong masukkan baju baju kotor dalam bakul kain dan mesin basuh.
10.Dah ada 16 batang gigi
11.Masih nenen dengan ku..walaupun baru kuar air sikit2 utk adik
12.Minum susu Dutch Lady 123
13.Sangat rajin membaca ..apa jua bahan bacaan atau kertas atau apa apa saja yang bertulis akan dibacanya dengan bahasa dia.

14.Berminat dengan semua jenis sukan.Sangat teruja bila ada paparan sukan di media massa

15.Dah tahu nak guna cd player dlm kereta dan dvd player dekat rumah.Hari2 tiap2 pagi pasang cd nursery rhymes sendri...

16.Akan menjadi abang dalam tempoh 2bulan dr sekarang...


Rikazz masih lagi belum dapat bercakap banyak.Memang dulu aku agak risau..Tapi kini melihat perkembangannya hari kehari..Aku yakin xada apa yang perlu dirisaukan kerana dia ada kelebihan sendiri dan cara belajar yang berbeza antara satu kanak kanak dengan kanak kanak yang lain.

Show your teeth Baby! Contest 2010

Nama : Rikazz Qalby Muntasyee
Usia : 1tahun 10bulan
Hobi : Menonton VCD English song ( Wajib play hari2)
Jumlah gigi : 16 batang

Mari join contest lagik.Kali ni agak mencabar sikit contest anjuran Harlindahalim.Nak carik gambar anak tayang gigi bukannya senang.Lagi lagi si Rikazz ni susah nak tunjuk gigi dia.Tapi Puan Linda bagi pilihaan..samada tunjuk gigi atau sengih.Tapi mesti tayang gigi.So ini lah gambarnya.Contest ni akan berakhir pada Disember 2010

Have Fun First Giveaway

Nama : Rikazz Qalby Muntasyee Muhamad Rizal
Umur : 1Tahun 10 bulan
Keterangan gambar : Rikazz memang suka sangat dengan kucing.Dua ekor kucing ini adalah mangsa permainan Rikazz kalau Rikazz balik rumah atuk..Walaupun kucing tu dah duduk tinggi di atas kerusi..Rikazz tetap cuba mencapai kucing dan nak bermain dengan kucing

Yang ni pulak contest anjuran NAI..Contest ini mengendaki anda tayang gambo anak tengah bermain.Tak kiralah main apa pun.Tarikh tutup contest ialah 6 Jan 2011..Lama lagi tu..jom..

Friday, November 26, 2010

Anak-anakku Comel Bergaya




Nak join lagik...kali ni blog mydanieryati. plak anjurkan..dan cantik itu kamu
Tarikh tutup 19 Disember.

Nak tag Natt

Baby and Toys Contest



Rikazz Qalby Muntasyee
1tahun 10bulan

Nak join contest ni dah lama dan tp asyik xsempat je..Contest ni anjran DILAZ FAMILY BLOG..
Tarikh tutupnya :
30 nov ini...

Thursday, November 25, 2010

Bila result monthly check up tak menarik


n



Hari ni kandunganku sudah 29minggu 3hari..Alhamdulillah..memang aku nanti nantikan saat check up kehamilan ni kerana aku suka untuk mengetahui keadaan diriku dan juga bayi di dalam kandungan ini.

Kali ini aku dapat temujanji pukul 3 memandangkan ramai lah sangat pesakit kat klinik kesihatan Medan Maju Jaya tu..Tapi disebabkan aku pergi pkl 3 xdalah lama sangat aku kena menunggu berbanding yang dtg pada pkl 2 ptg.Ramainya manusia mmg tak payah ckp lah.Tapi nak wat mcmn..kat situ je yang aku mampu.Perkhidmatan pun ok dan nurse nurse baik dan peramah.Doktor nya plak alim alim...Sume bertudung labuh dan ada yang berpurdah..

Bila nama aku dipanggil untuk timbang berat..Aku pun pergi macam biasa...Masa timbang nurse tak ckp pape lagi.

Kedua pergi amek tekanan darah...Masa amek tekanan darah pun nurse xkomen pape lagi.
Bila time nak compare dgn yang lepas..Nurse kira 3kali..

HA?4KG LEBIH NAIK DLM MASA SEBULAN?AWK NI BIAR BETUL...
Ye..berat dulu dlm 67kg dan terkini 71.5kg..uwaa...aku pun dah geleng kepala..Tak tau nak kata apa..Pas tu nurse tengok result MGTT aku yang lepas...Normal..ok..bebas dari diabetes..

Lepas cek tekanan darah mcm biasa cek air kencing dan amik hb..
Hb ok 11.0..tp makin menurun ni..setakat ni tiada komen ttg Hb berbanding kandungan terdahulu.

Air kencing pun ok..

Sampai lah masa nak jumpa nurse...cek perut..cek cek nurse kata BREECH!!apa lah maksud breech tu.Dari bulan lepas aku dengar perkataan tu..Pas tu nurse suruh aku tekan perut aku sendiri dan rasakan kepala baby kat bawah ulu hati...Aku pun buat..dan ye aku rasa bulat dan keras..Bila aku tanya nurse..dia kata ok je sbb baby masih berpusing memandangkan aku 29minggu..

Sampailah masa nurse nak calculate berat dan tengok sume sume tu lah...
Kira punya kira..HA???11.4KG?DAH WEIGHT GAIN ni..sepatutnya aku hanya boleh naik 12kg sahaja sepanjang kehamilan..Tapi ni dah over2..

Maka dengan itu..sekali lagi aku dengan ini harus meneguk air gula yang manis dan lazat..dan dikehendaki datang tiap tiap mggu..sebanyak 2kali bagi mengambil tekanan darah kerana katanta tekanan darahku agak tinggi..Uwaa...

Oh ye..bila aku tanya breech tu apa?Rupanya breech tu songsang...tak sepatutnya kepala baby di atas dan itulah posisi Riyash sejak bulan lepas dan aku dapat rasa perut ku bahagian atas sentiasa membuloat dek disodok oleh kepalanya..Adakah ini tanda2 bahawa aku tidak dpt melahirkan anak secara normal?Aku redha...:(

Baby and Toys Contest


Rikazz Qalby Muntasyee
Setahun 10 Bulan
11Jan2009




hai kwn kwn...jom join contest ni..last date esok tau..smpt lagi kan FEAZA..

Wednesday, November 24, 2010

Cabut gigi waktu mengandung?


Sakitnya dan seksanya rasa bila diserang sakit gigi.Gigi geraham ku itu mmg sudah pecah.Mungkin sudah terlalu letih menanggung beban maka dia sudah tidak boleh bertahan lagi/Denyutnya sudah serupa contraction bersalin...Datang memulas dengan kuat kemudian hilang sekejap dan datang lagi..menangkap di kepala..telinga dan leher.terasa semua gigi sakit sampai tak tahu gigi mana yang sakit sebenarnya...
Oh..tak mahu aku bayangkan lagi kesakitan itu...Tugas tugas di sekolah dah tak mampu aku laksanakan sedangkan cuti makin kunjung tiba waktu itu.Oleh kerana dah tak tahan aku pun minta pulang kerana aku memang sudah mcm orang gila di sekolah itu.Menangis berhenti kemudian menangis lagi.
Sebenarnya sudah 20 tahun aku tidak mencabut gigi..Dan aku ni sangat lah gerun dengan darah.bila disarankan agar gigi ini dicabut aku buat buat tak dengar sajalah nasihat kawan2.Akhirnya sendiri yang susah kan..
Bila aku post statussakit gigi di FACEBOOK aku mendapat komen dari seorang tu..aku tidak boleh mencabut gigi kerana kandunganku melebihi 5bulan...Namun aku sudah tidak tahan lagi dengan penderitaan sakit gigi itu...Lalu aku pun bertanya kepada seorang nurse yang bekerja di bahagian dental di KK...jAWAPANNYA:

yA..Aku boleh cabut gigi ketika mengandung sekiranya kandunganku sudah mencapai 4bulan ke atas.
Yang tidak dibenarkan apabila kandungan berada di trimester pertama..
Aku rasa lega yang amat sangat lalu aku memilih klinik swasta kerana aku sudah tak tahan lagi.
Apabila reda sedikit sakit..cepat2 aku pergi klinik.(padahal masih berdenyut)namun tidak seteruk sebelum itu..Aku bertanya dentist adakah aku boleh mencabut gigi ketika pregnant?
Lalu doktor mengajukan beberapa soalan:

Sudah berapa bulan?
7 bulan

Kandungan kali ke berapa?
Dua

oh..boleh..Kalau kali pertama kami tak mahu buat.Tapi tak pula dentist jelaskan mengapa.
Lalu bermulalah operasi ku mencabut gigi...aku yakin bahawa gigi yang pecah itulah punca kesakitanku selama ni..

Selepas dibius 2kali..dentist pun mengambil playar..PLAYAR?oh..dah menggigil lututku...Macamana rasanya apabila dentist memulas gigiku nanti...Sekali pulas maka tercabutlah gigi geraham kekalku itu..Oh...rasa lega yang teramat sangat..Kerana masih lagi dalam bius aku tak terasa sakit sedikitpun..
Dentist hanya memberikan aku panadol kerana aku mengandung dan tidak boleh makan ubat tahan sakit..Tak sampai beberapa saat kapas di gusi sudah penuh dengan darah..Dan habis tudung kuningku dipenuhi darah tanpa aku sedari...
Apabila bius mula hilang aku mula mengaduh kesakitan kembali kerana kepalaku terlalu sakit.Emak kata itulah kesan aku cabut gigi ketika masih sakit..Mujur ada mak.Aku tak boleh buat apa pun..Rikazz pun dah 2hari tak terlayan.Mujur Rikazz faham yang ibu nya sakit...
Itulah pengalaman ku..

Tuesday, November 23, 2010

Kandungan saya sudah pun berusia 7bulan



si dumuk berbaju merah

Alhamdulillah..ye..kandungan saya sudah memasuki trimester ke 3.Waktu saya menulis..kandungan ini telah pun memasuki usia 29minggu.Alhamdulillah.Saya bersyukur dengan kurniaan Allah..yelah..dahulunya dengan keadaan haidh saya yang tidak menentu ramai yang berkata bahawa saya akan menghadapi kesukaran untuk mengandung.Sehingga selepas saya keguguran kandungan pertama dahulu saya pernah merelakan suami saya untuk berkahwin seorang lagi sekiranya saya tidak mampu memberikan dia zuriat..

Dulu saya pernah berjanji bahawa saya akan berkongsi pengalaman saya mengandung kali ini.Apabila usia kandungan memasuki 7bulan sudah pasti perut sudah semakin membesar.Malah punggung saya juga semakin membesar dan melebar.Lebih lebar dari sebelumnya.Ramai rakan rakan menegur tentang itu..Jawapan saya..persediaan melahirkan anak secara
normal.Amin..mudah mudahan..Disebabkan keadaan saya yang sudah mengembang depan dan belakang adalah lebih sopan saya mengenakan pakaian maternity berbanding baju kurung (walaupun masih muat) tapi saya kelihatan seksi seksi sekali.Hehehehe

Alhamdulillah..pergerakan bayi semakin kuat dan adakalanya menyakitkan.Tompokan darah dan kebocoran sudah tidak berlaku lagi dan harapan saya ia hanya akan berlaku apabila tiba masa saya melahirkan sahaja..Bukan pada waktu waktu awal begini.

Kesakitan pada tulang belakang saya sudah mulai berkurangan.Ini membolehkan saya berada dalam kereta dalam jangka masa yang panjang.Dan ianya membuatkan saya rasa lebih selesa.
Cuma..saya mula rasa rimas apabila mlm menjelma.lebih2 lagi bila bersempit sempitan.padahal dulu saya tak kisah orangnya...tak suka apabila terpaksa berhimpit himpit berkongsi katil dengan Rikazz dan Rizal.rasa nak suruh mereka tidur dilantai sementara saya seorang sahaja di atas katil itu.Kesian Rizal...

Insyaallah..lepas ni saya akan ada kawan melahirkan anak.kakak ipar saya akan melahirkan anak pada bulan 5..hehehe..Bapa mertua saya sudah berpesan..jangan letak nama yang susah susah.Tapi..minta maaf ye pak timyati..menantumu ini sudah ada perancangan dan minat.Yelah lain orang lain kecenderungannya..Ada yang suka letak nama anak yang pendek dan ringkas..ada yang suka letak nama yang unik dan pelik..ada yang suka letak nama panjang panjang dan ada yang suka letak nama ala ala barat..Betul kan?
Yang ni nama nama anak saudara sebelah Rizal

1. Amirul Hakim
2.Aisyah Humairah
3.Aman Hafiziin
4.Adif Hussaini
5.Ali Azfar
6.Nur Aliyah
7.Puteri Nur Qasrina
8.Rikazz Qalby Muntasyee
9.Riyash .....(COMING SOON)
10.AH (COMING SOON)

Monday, November 22, 2010

Bercanda ke Baling

gulai batang pisang
kuih denderam
keluarga kecilku
pose yang sempatku karang
pengantin lama..love u baby
sessi batal air sembahyang
pengantin baru
pengantin panik
budak yang pagi2 dah g main

Salam..lama tak bersiaran..eh..ada ke orang nak baca blog ni ye?Tak kisahlah ada atau tak.sekurang2nya aku menulis disini.mengasah bakat menulis.

19 nov yang lepas .. aku dan keluarga kecilku telah bertolak ke Baling Kedah seawal selepas solat Subuh.Alhamdulillah..walaupun sebelum itu pelbagai dugaan dan masalah melanda..akhirnya kami berjaya atasi dan akhirnya sampai jua ke negeri Kedah,Untuk apa kami ke sana?Sebab nak menghantar adik lelakiku Mohd Firdzaus ke majlis perkahwinannya.
Masih belum terlambat Along abadikan salam tahniah buat adikku Mohd Firdzaus dan isterinya yang sah Mariah.Semoga rumahtangga kalian berbahagia dan cepat cepat dikurniakan cahayamata.Dan berusaha dapatkan baby gurl.Sebab emakku masih belum ada cucu perempuan.Sbb aku asyik produce baby boy je.Hahaha

Mariah sedang menanti keputusan temuduga dan posting sebagai guru.Dia baru je konvo bulan 10 yang lepas.Grad dari UTM Ijazah Pendidikan Islam.Agak sukar juga mendapat tempat ijazah pendidikan ni ye?Maklumlah bukan terus melalui KPM tak macam kami yang membuat diploma lanjutan pendidikan..Takpelah.Mudah mudahan Mariah dimurahkan rezeki..rezeki pengantin baru.Jan depan boleh posting dah kan...
Oh ye..kami sampai di Kampung Padang Cina Kupang pada pukul 11pagi.Sampai sampai je dapat merasa kuih deram?isk..lain tempat lain namanya..aku panggil telinga beruk.Korang plak panggil apa?Masa kecik kecik dulu mmg feveret lah.Cuma kat KL ni susah dah nak jumpa.Aku apa lagi..makanlah sepuas puasnya.Susah tuu nak jumpa.

Kami berehat di rumah Pak Ad..adik kepada ibu mariah.Walaupun bahasa kami berlainan..tp kami tetap berborak sakan.Yang kesian..emak lah..tak faham sangat apa diorang cakap.Aku lainlah..kita ni dah merantau...waktu belajar dulu mcm mcm bahasa kita dah dgr.Jadi fahamlah...Pukul 4 petang kami bertolak ke masjid Kupang untuk acara akad nikah.Adikku berdebar2..sampai tertinggal wallet..lepas B tanya barulah kelam kabut.Kereta pulak tak bawak.Kami sume berhimpit satu kereta je.

Sampai masjid punyalah ramaiii orang nak tengok pengantin.Rupanya ada 3 pasang pengantin yang akan bernikah petang tu juga.Yang kelakarnya..3 3 pengantin tu berbapakan nama yang sama.ABDUL WAHAB...kebetulan yang kelakar kan.Padahal entah dr mana datang ..macam tok kadi nikahkan adik beradik plak petang itu.

Esoknya kenduri kawin..Ramai tetamu.dalam seribu lima ratus orang gak.Malam sebelum kenduri hujan memang turun selebat2nya dari pkl 8malam smpi esok paginya.Namun apabila kenduri bermula..hujan berhenti dan langit cerah.Cuma tanah becak..Maklumlah di kampung..Ha..part ni yang kelakar.Gulai batang pisang..Kami memang tak soba nak tengok mcman rupa batang pisang dibuat gulai.Itupun kami tau dr Pakcik Ad..krn petang lepas nikah kami nampak berlori batang pisang.Ingat nak buat cucuk bunga telur.Tapi bila B tanya..rupanya nak buat gulai.Tak sabar sabar ni nak makan.
Batang pisang dah kami makan..maka sampailah masa kami tinggalkan pengantin berhoneymoon.Pkl 2 kami bertolak balik ke KL..ALHAMDULILLAH..pkl 8malam kami sampai di rumahku...dengan disambut oleh Laxman si anjing jiranku...Terima kasih kepada keluarga Mariah kerana meraikan kami yang kerdil ini...

Sunday, November 14, 2010

Kenapa mesti mcm tu??

Bismillah...ku jadi orang malas nak gaduh gaduh.Tapi kalau orang asyik nak pertikai apa yang aku pilih je aku pun jadi kurang sabar.Tapi aku tak faham lah dengan sorang cousin ku ni.Kita nak berbaik dengan dia tapi dia asyik fikir negatif dan pandang serong pada setiap perkataan yang keluar dari mulut dan tanganku yang menaip ni...
Kenapa?Dia fikir aku cemburu dengan kehidupan dan kejayaan dia?
Ye..dia sekarang bekerja sebagai akauntan dan aku pula hanya guru biasa di sekolah rendah pulak tu.
Dia berkahwin dengan IR...aku pulak cuma berkahwin dengan seorang juruteknik kilang biasa.
Dia tinggal di apartment..Aku pula tinggal di rumah flat sewa pulak tu.
Dia selalu terbang ke sana terbang ke sini melancong.Aku ni..nak pergi Pahang pun x sampai2 lagi.
Pendek kata..hidup aku ni memang serba kekurangan.Tapi aku xpernah nak cemburu dengan kehidupan dan kejayaan dia..malah kehidupan dan kebahagiaan orang lain pun.Aku memang hidup xsenang..tapi aku bersyukur dan masih bahagia dengan apa yang aku ada sekarang.
Demi Allah aku xpernah sedikit pun nak cemburu dengan dia...
Dulu mungkinlah masa aku darah muda tu pun sebab nenekku asyik lebih lebihkan dia..puji dia melambung..kemudian nak suruh aku ikut cara dia..Itu aku tak setuju..aku ada cara aku tersendiri...
Mungkinkah kerana aku tidak mendengar nasihat emak dia..aka makcikku..yang tidak setuju dengan pilihanku waktu nak isi borang UPU masa nak pilih course apa di universiti dulu?Dia pertikai pilihanki mengambil Bahasa Arab di UIA dan menyuruh aku mengambil Diploma Pendidikan Islam di UTM..aku xmahu..aku tahu minatku...kerana itu satu keluarganya bencikan aku?
Kini..aku memang dah xkisah dengan dia..Nenekku pun sudah tidak membanding2 kan kami lagi.Yelah masing2 sudah ada hidup sendiri.Tapi aku kesal lah dengan sikap dia terhadapku.Dia asyik rasa aku perli dia..aku cemburu dgn apa yang dia ada..Tapi sikit pun x lah...Ya Allah..

Saturday, November 13, 2010

Tanjung Bunga ke Tanjung Harapan?




Selepas membayar segala mcm bil..kami menuju ke sunway pyramid.Niat di hati nak cari pump manual.Tapi dari beribu ribu parking tu xda yang kosong.Ish ish ish..akhirnya kami menukar destinasi ke Bukit Tinggi.Kat sana ok lah..xramai sgt.Maka sedaplah shopping beberapa barang yang tak perlu tapi nak jugak beli kan.Belilah jugak manual pump anakku..Nak beli Medela Free styler xmampu...beli yg murah pun jadilah.Sbb penah try pumo anakku tu,,,ok lah sbb dia ada suck release mcm baby hisap tu.Cuma hasilnya xtau lah lagi...
Selepas bershopping dan makan makan...aku pun ditanya oleh B nak kemana..Teringat satu pemandangan indah yang menjadi sebutan ramai...
B..JOM PERGI TG BUNGA..
B yang terpinga pinga bertanya kepadaku di mana lokasi tanjung Bunga tu..aku pun menjawab
KAT PORT KLANG TU..
dengan penuh keyakinan...lalu terpecah lah gelak tawa suamiku...
TU TG HARAPAN BUKAN TG BUNGA..
ohh.. xkisah lah yang penting sampai..
Pergilah kami kesana..konon nak tgok matahari terbenam..tapi nak tunggu lama sangat..Sempatlah menghabiskan petang di sana..agak panas sebab matahari menyimbah air laut..
Rikazz pula tidur..xdapatlah dia berlari2 mengejar burung gagak yang menghiasi pemandangan tg itu..
Sempatlah ambil gambar...

SIGN JANGAN TAK SIGN