Followers

Sponsored By

Saturday, December 4, 2010

Perginya seorang Afiqah..Afiqah dalam kenangan

arwah bertudung biru

1 Dec 2010 betul betul mengejutkan aku.Berita yang ku terima dari sms seorang rakan sejawat kak norlida buat aku termenung...Tak sangka..hari persekolahan terakhir itu merupakan hari terakhir kami bertemu.Selepas detik itu..yang aku temukan hanyalah jenazahnya terbujur kaku berwajah pucat...Seperti orang sakit yang sedang tidur.
Takziah diucapkan kepada ibu dan bapa serta keluarga Arwah Nurul Afiqah Bt Azman yang telah meninggal dunia pada 1Dec yang lepas.Afiqah meninggal dunia kerana ajalnya sudah tiba.Itulah yang boleh aku katakan.Menurut cerita ibunya..Arwah sedang berbual2 dengan ibunya di dapur bersama adik bongsunya sambil makan jajan BIKA..dan tiba2 memegang kepala lalu jatuh pengsan.Dalam perjalanan ke PPUM doktor mengesahkan Afiqah sudah tiada.Sungguh mudah pengakhiran afiqah..
Peribadi Afiqah yang dapat aku nyatakan disini :

1. Anak yang bijak - Baru saja dapat 5A dlm UPSR dan lpas dan sedang berusaha memohon asrama penuh.

2. Anak yang matang - walaupun berusia 12 tahun dia sangat matang..dalam pemikiran..perlakuan dan pergaulan.

3. Menjaga agama - Afiqah anak yang menjaga solat..dan aurat..kita dpt lihat pada perlakuannya yang sopan dan sentiasa menghormati guru dan rakan2..Tidak pernah telinga aku ini terdengar walau sekali perkataan kesat dari bibirnya..

4. Ketua pengawas dan murid contoh..

Pada hari anugerah cemerlang yang lepas..kedua dua ibu bapa Afiqah datang beserta pakciknya siap membawa kamera DSLR..semua adik beradik Afiqah merupakan murid cemerlang disekolahku...Kalian tahu apa rahsia kejayaan mereka adik beradik?

TIADA TELEVISYEN..jadi..tiada pengaruh tv pada perlakuan mereka...kalau bosan?
BACA..KAMI ADA BANYAK KOLEKSI BUKU...ADA MINI LIBRARY..kalau nak tahu hal ehwal semasa?
BACA SURATKHABAR..SEMUA ADA..
fuh..mmg kagum dengan ibu bapanya..

apabila menerima khabar pemergian Afiqah..aku terkejut dan terbayang2 wajah manisnya..tersenyum sambil menundukkan kepala memberi salam kepada guru2..Kali terakhir aku bekerja dengannya dalam menjayajan program persaraan bekas guru besarku...Dia sememangnya berbakat dalam menggunakan suara..

Aku masih ingat waktu aku mengucapkan tahniah kepadanya sejurus aku menerima berita keputusan UPSR nya..dia sangat tenang..di wajahnya..tidak teruja..tidak syahdu dan tidaklah gembira melampau seperti kawan2nya...Terfikir di kepala ttg reaksi wajahnya itu..Baru kini ku tahu jawapannya..
Jawapannya..duniawi sudah tidak penting baginya..kerana dia ingin pergi bertemu PENCIPTANYA yang kekal abadi..

2DEC aku dapat melihat jenazahnya..sebenarnya aku jenis tidak berani..Tapi hatiku rasa tiada apa yg perlu ditakutkan..Dia anak muridku..dan dia masih muda...namun sudah dapat peluang bertemu Allah..dalam keadaan yang masih suci..Tapi aku?Setelah 27tahun..terlalu banyak dosa yang dah aku lakukan...Bagaimanakah nanti nasibku tatkala bertemu penciptaku..Aku insaf..

ALFATIHAH BUAT AFIQAH...Ustazah halakan segala ilmu yang ustazah berikan kepadamu selama ini.Damailah dikau disana anakku...

7 comments:

mrs.irwan 2 be said...

AlFatihah..semoga rohnya dicucuri rahmat....

Naz Nur Nhazzla said...

terima kasih krn sudi mendoakan arwah

iera me casa........ said...

alfatihah.........

takziah pada keluarga si arwah...
semoga arwah tenang DI SANA

~ ms julie ~ said...

Al-Fatihah untuk arwah..semoga ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman serta ditempatkan diSyurga Allah yang paling tinggi..InsyaAllah..

Fatanah Fadhil said...

alfatihah...syahdu nya dgr...teringin nk jd mcm mak arwah...tp skrg ni pun 24jam tv...

Naz Nur Nhazzla said...

terimA KASIH SUME ATas doa kalian...kak tonah..mmg pun..kagum dgn cara didikan mak bapak dia..tu yg naz xmo pasang astro tu

cik dina said...

laaa nazz..akak mmg baru je duk berteka2..budak ni sekolah skpj kut..walhal dlm hati dh rasa nama sekolah tu sekolah kita masa baca paper..then terus buat xtau..rupa2nya sek kita..alfatihah buat arwah

SIGN JANGAN TAK SIGN