Followers

Sponsored By

Friday, December 25, 2009

Seorang anak tertidur di kaki lima

Kali ini..aku ingin menulis lagi.Tetapi watak utama kali ini bukan lah aku..mahupun ahli keluargaku.Namun seorang anak kecil yang tidak aku kenali namun telah menyentuh sanubariku sebagai seorang insan yang penuh dengan kekurangan
Ianya bermula pada satu malam..dalam pukul 9.30 malam..aku berjalan kaki menuju 7eleven di kawasan rumahku Taman Sri Sentosa untuk membeli roti seingat aku.Apabila hasil belian telah ku perolehi..aku pun berlalu keluar dari 7e untuk pulang ke rumah..
Sewaktu melangkah keluar hidungku terpesona dengan aroma daging burger yang menusuk perutku..namun yang membuat aku terpana bukanlah bau daging burger itu..tetapi seorang kanak kanak perempuan yang sedang tidur di kaki lima 7eleven menanti ibunya bekerja sebagai penjual burger.Yang menyedihkan aku..kepalanya terlentok ke kiri..ke kanan menahan badan yang hampir jatuh menyembah bumi..sangat ngantuk kelihatannya.Disaat anakku sedang enak tidur malam di atas katil dan tilam yang empuk walaupun bukan tilam Vono...kanak kanak itu hanya tidur sambil duduk di atas kaki lima sebuah kedai 7Eleven..Kasihan dia..
Saat itu..aku rasa amat bersyukur..walaupun aku bekerja hanya sebagai seorang guru sekolah rendah biasa..gaji pun hanya cukup cukup makan..aku masih lagi tidak perlu membawa anakku ke tempat seperti itu semata mata kerana tiada pengasuh yang dapat menjaga anakku sewaktu ketiadaan ku mencari rezeki..
Ternyata aku lebih beruntung dan anakku lebih beruntung dari budak itu kan
Teringat saat aku sebesar kanak kanak itu..mungkin lebih besar lagi..Ibuku hanyalah seorang pekerja kilang kain ..keluar subuh pulang hampir tengah malam..dengan gaji RM250 sebulan..membesarkan aku 3beradik..tanpa suami disisi..Waktu itu..makan pun kadang2 tidak mencukupi..membuatkan aku berazam untuk belajar bersungguh2..Kerana tidak mahu hidup dalam kesempitan lagi..
Kini..walaupun aku bukanlah seorang jurutera..atau pun doktor..namun aku masih punya masa membesarkan anakku..memberikannya sedikit kesenangan bukan kemewahan..mudah2 mudahan..anakku akan dapat merasa keperitan ibunya satu waktu dulu..serta tahu mengasihani nasib sesiapa seperti kanak kanak itu..agar ingin bangkit demi memperbaiki hidupnya dan membntu sesiapa yg berada dlm kesusahan..
Buat kanak2 kecil yg tidak diketahui namanya..semoga kamu juga akn berazam memperbaiki hidupmu agar bila kamu dewasa kelak..kamu tidak perlu membawa anakmu menanti kamu bekerja sehingga terlentok mengantuk di kaki lima..makcik doakan..kamu akan berjaya..satu masa nanti anak kecil...

4 comments:

Mrs. Adz said...

tersentuh baca cite ni..memang bersyukur sangat yang anak kita sedang menikmati kehidupan dengan riang..berdoa juga akan si anak itu,akan menghargai erti pengorbanan dan berusaha memajukan keluarganya..

Naz-Segalanya disini said...

betul fara..naz yg tengok pun kesian kat budak tu..cuma naz buat buat tak nampak..tkt mak dia terasa kan..apa pun semoga anak kita juga akan menghargai kebahagiaan yg sedang mereka kecapi

-DiraDiya- said...

sedihnya nazz..
tp 2 la..
hopefully.. bla bsr nnt.. sume ank² akn jd soleh/ah.. pastu ingt js ibu bapa dorg..
pastu.. hrp² jgk.. org yg dh besar n ada otak mcm kta² ni.. jgn la wat bnda zalim kt ank²..
kalo bc paper skrg.. adoi.. skt ati!..
mcm² cite dera.. cite bunuh ada..

Naz-Segalanya disini said...

amin ustajah dira

SIGN JANGAN TAK SIGN