Followers

Sponsored By

Sunday, November 8, 2009

Manusia mudah lupa...


Kehidupan aku di alam kampus banyak mempengaruhi kehidupan dan pemikiranku hari ini.Aku akui..dalam banyak banyak stage kehidupanku..aku paling rindu alam kampus..alam di TAMAN ILMU DAN BUDI..the garden of knowledge n virtue..UIAM..ada yang suka dan ada yang tak suka..biasalah..pilihan ditangan sendiri..bagi yang suka kenangan di UIA akan menjadi saat manis dlm hidupnya..bagi yang benci..mendengar nama IIUM tu pun dah sakit hati sakit telinga..tapi bagi aku..aku sayang alam kampus ku..kerana terlalu banyak ilmu dan pengalaman yang aku perolehi di sana..dan hingga kini aku teruskan kesinambungannya lebih lebih lagi aku seorang guru..
Malam ini aku ingin bermonolog dengan diriku sendiri..dan ku kongsikan pengalaman hidupku bersama teman sekalian..Kisah manusia mudah lupa..bukan orang lain melainkan diriku sendiri..MANUSIA..INSAN..berasal dari perkataan ARAB NISYAN..bermakna..LUPA..memang fitrah seorang manusia memang pelupa..sebab itulah kita diwariskan kitab ALQURAN sebagai peringatan untuk kita kan..
Sewaktu aku di pusat matrikulasi UIA di jalan Universiti Petaling Jaya..aku pelajar yang cemerlang..pointer aku?4# memanjang..masa SPM?best student..tak cun sgt pun SPM tapi ttp best student..7A1 dr 10 subjek..masa tu AMALINA..takde lagi..aku?selesa lah..sebab selalu berada di atas kan..sampai kat MATRIKS..aku masih maintain lagi..dan aku menamatkan zaman matriks dengan CGPA 3.98..sipi2 je lagi nak 4#..berlagak ke?ishh..mesti ada sikit..sapa tak bangga..bukan semua orang boleh dapat macam tu kan..memang aku akui..sifat riak tu timbul tenggelam..tenggelam sebab bila ia datang aku mula istighfar..akhirnya aku dikurniakan EXCELLENCE ACADEMY AWARD untuk seluruh fakulti ku waktu itu..aku bahagia walaupun emak tak dapat menyaksikannya..(parents student lain datang..aku org susah..mak takde duit nak dtg PJ)aku tau..seluruh usaha ku utk mendapatkan yang terbaik adalah kerana EMAK..dan PENGORBANAN EMAK..
dengan kedudukan selesa aku teruskan pengajianku di MAIN CAMPUS IIUM GOMBAK..masa nilah baru bermulanya perjalanan ilmuku mengejar segulung ijazah..AKU?masih selesa lagi..aku ada pantang tau bila nak exam..pantang aku ialah..PANTANG KALAU TAK HABIS BACA BUKU..walaupun tak sempat nak ingat n menghayati dek krn study last minute..tp aku WAJIB HABISKAN BACA..tapi dek kerana rasa selesa itu..apabila berada di SEM 1 TAHUN 1..aku mula bermain cinta dengan seorang kawan sek menengah ku..seorang jejaka SINGAPURA..namanya LUQMAN ALHAKIM..cinta punya cinta punya cinta..gayut punya gayut punya gayut..PANTANG EXAMku telah ku langgar..aku tak habiskan pun baca buku2 b4 exam..AKHIRNYA..SEM 1 ku habiskan dengan pointer yang memang tersangat menyedihkan aku..3.24 je..inilah keputsan paling rendah selama hayatku di UIA..aku menangis..berfikir apa sudah jadi dengan diriku..mana janjiku dgn emak..bila dapat paper je nangis..dpt paper je nangis..tak boleh terima tau..diantara kawan2 ku yg 13 org buat setahun setengah kat MATRIKS..aku yg last?DULU?aku kat atas..
satu hari sewaktu aku sedang bersedih yang amat sangat..datanglah salah seorang sahabatku namanya TASHA..tasha dtg kepadaku dan aku fikir TASHA nak menenangkan hati aku yang kecewa ni..rupanya..MELESET JANGKAANKU..nak tau apa TASHA kata kat aku?ELEH NAZLA..NAK NANGIS NANGIS..PADANLAH MUKA..RASAKAN APA PERASAAN KAMI KAMI YANG SELALU BERADA DI BAWAH NI RASA..TAKKAN ASYIK NAK DUDUK KAT ATAS JE KAN..tersentap tangkai jantungku mendengarnya..tak sangka ayat tu keluar dari mulut TASHA..kawan baikku sendiri..semakin berjurailah air mata kecewa aku ni..minda berfikir kenapa tega Tasha ucapkan kata kata tu..bila aku mengadu pada seorang sahabat..tak silap aku MARYAM..YAM kata..NAZ..SEBENARNYA APA YANG JADI PADA NAZ NI ADALAH SATU PERINGATAN DARI ALLAH..ITU TANDANYA ALLAH MASIH SAYANGKAN NAZ..ALLAH NAK TEGUR KITA ADA MACAM MACAM CARA..ADA YANG DIBERIKAN BALA..ADA YANG DIBERIKAN KESENANGAN..DAN ADA JUGA YANG DATANGNYA DARI PERKATAAN MENYAKITKAN YANG KITA TAK SANGGUP NAK DENGAR..TU SEMUA TEGURAN YANG ALLAH NAK SAMPAIKAN KEPADA NAZ..MEKANISME NYA?DARI MULUT TASHA..seharian aku merenung nasihat Yam..mungkin sudah jauh aku alpa dengan keriakan yang aku rasa sedikit je ada dalam hatiku.tapi rupa2nya telah melukakan hati orang lain..dan setelah ku kaji sudah melampau tahap perhatianku pada HAKIM..akhirnya..HAKIM tinggalkan aku begitu saja dan aku pula kene struggle utk semester yang seterusnya..sebab dah mulakan pengajianku dengan pointer yang rendah.huhuhu..akibatnya?aku tanggung sehingga kini..SEBAB?walaupun aku usaha sekuat mana..CGPA terakhir aku hanyalah 3.54..dan yang aku kecewa..hanya kerana kekurangan O.O6 mata..aku kena bayar SEMUA PINJAMAN PTPTN aku sebanyak RM28 ribu..uwaaaa...itulah..manusia mudah lupa dan mudah melenting plus selalu tak bersyukur dengan apa yang ada..n asyik nak merungut je kan..aku ingat lagi USTAZ cerita masa kat UIA dulu..JANGAN KITA ASYIK PANDANG ORANG YANG LEBIH SENANG ATAU LEBIH BERJAYA DARI KITA..sebabnya kita akan timbul rasa iri dan tak bersyukur..tapi PANDANGLAH orang yang lebih kurang dan susah dari kita...nescaya kita akan merasa nikmat syukur dan merasa puas dengan rezeki yang Allah bagi..sebab manusia ni banyak kekurangan disana sini kan..kene lah saling tolong menolong untuk melengkapi antara satu sama lain..Allah telah berjanji..sekiranya kita bersyukur dengan rezeki yang ada..maka Allah akan tambahkan lagi..bagaimana caranya?sedekah dan infaq kepada insan yang kekurangan..agak2 setelah membaca n3 ini?ada tak yang nak sedekah duit kat aku yang dah lama menanti gaji yang belum kunjung tiba ni?hehehe..just joking..saja nak share pengalaman sbb apa yg terjadi pada aku tu..aku jadikan pedoman sampai sekarang..terima kasih Tasha..walaupun hati aku sakit dengan apa yang kau kata dulu..kerana kata kata kau lah..aku sedar diri dan bangkit dari kealpaan aku..dan ia mengingatkan aku..ALLAH MAHA PENYAYANG

7 comments:

-DiraDiya- said...

nazz..
cite nazz ni btl² bg pengajaran pd ku..
btl.. kta manusia xselalu d ats..
ku akn ingt kesah bnr nazz ni.. smpai ble²..
n tahniah utk nazz.. sbb blh jd kn 'teguran' kwn nazz yg 'xbape bjaya' 2.. sbg penaik smgt.. dr terus melenting n tercuit..
u go girlll..

Naz-Segalanya disini said...

ye lah dira..ku keluarkan cerita ini untuk ingatkan juga kwn kwn yg lain..mudah2an entry ni boleh jadi saluran ku tambahkan pahala..berdakwah dgn blog..boleh kan?

Mummy Wafiq said...

bijak pandainyer ibu rikazz ni..pointer walawehhh...mantap..hehe.hmm...ni ade rs cam nak sambung study nih.pas bc n3 ni rs cam bestnye kalo study kan.rs2 buleh x?

Naz-Segalanya disini said...

wahahaha..alhamdulillah..rejeki namanya jun..tapi itu dulu..skang urat dah bnyk putus..nak ingat satu fakta pun susah..bila jun plan nak study..naz plan Rikazz 4thn naz nak sambung masters..insyaallah

adianiez AIDA said...

naz UIA rupa nyer.
grad tahun brape?
saya grad 2002.
matrik kat lembah pantai, tak kat PJ. surely naz ni junior ler kan?
wokey ler tu 3.54. cemerlang.

Naz-Segalanya disini said...

hehehe..kak aida lah ni ye..ha a naz grad uia 2006..mmg sure sure junior.hehehe..naz dah kat uia gombak dah..kat pj matriks je..tak rasa pun yg kat lembah pantai tu..mmg cemerlang kak tapi bukan first class kan..so kenelah byr sume ptptn

Mummy Wafiq said...

ahaha..ntah lerr..xtau bile..angan2je kot..mmg niat tu ada nazz..tp bak kata nazz la...bnyk urat dh pts..huhu..
dulu plan asal ms dh kawen..tp bile pregnant tkr plak plan pas ade anak..bile ade anak plak tkr plan lg..tgu anak besar sket..tkr pny tkr kang anak dh berderet tp impian xkesampaian...hahahaha...

SIGN JANGAN TAK SIGN