Followers

Sponsored By

Sunday, November 15, 2009

Jenayah Siber..aku menjadi mangsa?

ye..aku menjadi mangsa jenayah siber..kira kira hujung tahun lepas.aku merupakan pemegang kad kredit bank islam..satu pagi aku mendapat panggilan dari company VICTOR ARMADA..yang menawarkan kad diskaun utk aku..pada mulanya..mereka mengaku mereka bank islam yang ingin membuat pengesahan tentang maklumat pemegang kad kredit..semua maklumat aku yang dinyatakan sampai ke no ic dan alamat rumah adalah tepat sehingga aku benar benar yakin bahawa itu adalah panggilan bank islam..apabila dia suruh aku mengesahkan no kad kreditku juga aku lakukan..cuma no 3 terakhir dibelakang kad tidak aku nyatakan..setelah pengesahan diriku diminta..aku diterangkan tentang keistimewaan kad tersebut..tiba tiba seorang perempuan mengambil alih telefon dan mula mengecheck maklumat diriku..tiba tiba dia kata aku dah setuju dengan tawaran itu dan sejumlah 600rm akan ditolak dari amaun kad kreditku..tanpa sempat menyatakan apa apa mereka menamatkan talian..aku terdiam..sebabnya aku tidak berkata apa apa tentang persetujuan..hampir seminggu aku abaikan panggilan itu..seminggu kemudian aku mendapat panggilan dari co yang lain menawarkan khidmat yang sama..aku mula rasa tidak sedap hati lantas menghubungi customer service..bank islam..mereka lihat sebanyak hampir 22 kali percubaan memotong amaun kat kreditku dilakukan..namun baru sahaja setengah jam yang lepas..amaun itu berjaya dipotong...aku mula gelabah..lantas pegawai tu membantu aku membuat apa yang patut agar wang aku dikembalikan..
aku dikehendaki pergi ke cawangan bank islam terdekat dan membuat aduan serta mengisi borang..dalam borang tu aku dikehendaki mengisi maklumat berkaitan jumlah wang yang dipotong dan co yang mengeluarkan tanpa izin serta sebab aku menuntut kembali ganti rugi dari bank islam..alhamdulillah setelah seminggu aku berjaya mendapat semula 600 tu..
perkara yang sama berlaku kepada mummy qis..ada kat blog list aku..kasihan mummy qis..ada penyangak yang telah berjaya mengeluarkan 1800 dari akaun maybank nya..sekiranya ada perkara sebegini mendatangi anda..berhati hatilah ye..sebab sejak kejadian itu..aku sangat berhati hati..huhuhu

7 comments:

ezan said...

uish.. bahaya la skrg ni. mcm2 hal. kena berhati2 lain kali. org nk menipu ada di mana2.. takut ezan :)

~: T :~ said...

memang bahaya sungguh jenayah siber ni..
saya pun pernah dapat paggilan cani, tapi bila saya tahu yang smue tu tipu, saya maki balik caller tu..

Unknown said...

pernah jadi thn lps (kad bank islam juga)... buat laporan kt tribunal. settle, byr balik...

mcm2 penipuan skrg ni... dpt call tawar itu ini, terus letak je skrg ni.

Naz Nur Nhazzla said...

ha a..naz terpanggil nak buat en3 ni sbb mummy qis punya masalah..sian dia..mcm naz alhamdulillah dapat balik..masa kene tu tak tau kan..sbb baru je pki kad kredit..bodo bodo balik..skang ni klu dpt lagi mcm tu kol..naz plak tipu dia balik

ibu hayyan said...

lorhh naz...bebaik tau..srunk neh mcam2 orang leh wat jhat..huhuhu...

cerita ibu said...

sy byk dpt email dr bank2 ttentu mntk sapa2 yg ada kad kredit atau apa2 akaun bank jgn sesekali bgtau no bkaitan tuk elak kes mcmni jd..

lain kali kita sama2 bjaga2 ek...

Ena said...

Salam..

Teruk nyer dorang tu.. tahu nak senang dengan mengambil hak org je.. Makin menjadi2 jadi dorg nie.. Melampau2 betul.. Sungguh licik..

Kehadiran harta hidupku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

SIGN JANGAN TAK SIGN