Followers

Sponsored By

Tuesday, August 25, 2009

Puasa Dolu-dolu

Indahnya zaman kanak-kanak kita dahulu.tak macam budak zaman sekarang.sapa setuju?kalau dulu..suasana kampung dapat kita rasai..memang meriah.Lepas je berbuka..berkeliaran lah para kanak-kanak di muka bumi Allah ni mengeluarkan segala jenis meriam mercun n bunga api.Pas tu main lawan lawan meriam antara kampung.Kawasan rumah dipenuhi cahaya percikan bunga api pelbagai warna..Mak2 n nenek2 sibuk di dapur membakar kuih raya..bertin tin berbalang balang.ada kueh tradisional dan ada yg agak moden lah utk ketika itu.

Terkenang zaman aku berpuasa dulu.Segala penat haus lapar dahaga hilang apabila malam menjelma...Ada lah satu malam tu..aku n adik dah sampai di kampung kami di Benut.Malam tu bila dah berkumpul sanak saudara apa lagi..agenda seterusnya tayang bunga api n bakar bunga api.Dulu ada pelita raya kami panggil.Semua jalan yang gelap diterangi cahaya lampu pelita raya.Aku cucuh bunga api kucing kat pelita dan buat pusingan bila api dah dipercikkan...Tiba2 keseronokan bertukar suasana bila adik kejar aku dengan bunga api kucing tu.Dia g cucuh bunga api kat baju aku..Berlubang lubang lah baju aku.Bila aku marah dia bakar baju aku..dia g hala bunga api tu kat kaki aku.Percikan bunga api kucing tu kan sakit..Akibatnya kaki aku berlubang n bernanah.Hingga hari ni..masih ada lagi kesan luka tu kat kaki aku..Dik..ni semua bukti kekejaman kau.huhuhu...

Kini..aku dah ada anak..persediaan raya dimulakan dengan anak dulu..barulah aku n B..turn kali ni..aku plak collect duet raya..selama ni..aku asyik kluar je kan.Duhai dunia..tak sabar nak kutip duet rata utk Rikazz Qalby Muntasyee..Makcik pakcik diluar sana..GET READY HA!!

4 comments:

kakyong said...

naz, naper u punyer sidebar x nampak...

Naz-Segalanya disini said...

ha?ye ke kakyong?saya view ada je kakyong.klu takde cuber view smpai bwh

-DiraDiya- said...

nazz..
sidebar 2 dh lari ke bwh..
naz kna adjust blk dia pnya width.. xcntik lorr bla jauh ke bwh cmtu..
hehehehe..

Naz-Segalanya disini said...

ye ke dira?kita view ok je.ada kat sebelah.nanti adjust balik

SIGN JANGAN TAK SIGN