Followers

Sponsored By

Saturday, August 1, 2009

Yang membelenggu fikiranku

Esok pagi pagi pkl 7.30pg aku dah kene ada kat sekolah sebab kami akan anjurkan Kem Bestari Solat ke 4.Itu ke yang membelenggu fikiran aku?Bukan hal ni..ini dah tanggungjawab aku n kawan kawan..Aku cuma nak bgtau..sepatutnya aku dah tido tapi aku tak leh tido sbb aku nak citer masalah yang aku hadapi dan aku yakin semua ibu ibu menghadapi masalah yang sama.Bapak bapak tak taulah pulok.
Sejak melahirkan Rikazz aku jadi takut nak sikat rambut..Kalau dulu..aku suka sikat rambut..dandan cantik cantik walaupun rambut aku takdelah cantik mana.Tapi aku suka membelai rambut ni.Tapi sebab rambut gugur ni..takutnya nak tengok rambut tu berguguran bila disikat.Tak payah tunggu sikat..bila pegang je hujung rambut..confirm penuh segenggam.Hmm..orang kata sebab anak suka menyembur..rambut ibu dia berguguran.Sebenarnya..apa kaitannya yer?Masa aku jumpa doktor kat klinik tu..dia kata..itu satu fenomena yang pasti akan melanda semua ibu ibu..sakit pinggang dan tulang belakang serta keguguran rambut..Akan tiba satu masa yang kita sebagai ibu akan melalui semua itu..Sejak rambut gugur ni..aku rasa tak selesa..Pakai tudung pun..ada je rambut yang nak melekat kat tudung..yang merisaukan lagi bila rambut masuk mulut anak..kalau bangun pagi..penuh rambut kat bantal..bila nak berakhir fenomena ni?Masa mengandung dulu..nak jumpa sehelai gugur pun susah.Skang ni..hari hari..disana sini..rambutttttt jer..huh..

14 comments:

azryna abdul said...

sy pun penah jd jgk dulu rmbut gugur..kes dhaniya menyembur..cuak sgt2..pasal byk gugur..
skrg ni alhamdulilah dah ok...
rikaz menyembur ke skrg ni?

catherinnezehal said...

kak naz..betul gak ckp doc tu..mmg kdg2..lpas kite bersalin barulah rambut kite ggur tau..dulu kart mcm tu gak..tp kart amik inisiatif tuk potong jew rambut tu jd pendek..then alhamdulillah..rambut dah xde nak ggur2..kna korban r skit..t bila ank dah besar skit..baru lah bela rambut tu balik..
tang ank sembur2 ni..pada kite..budak nak tumbuh gg lah tu sbb gusi dia gatal..tu yg dia duk main sembur2..tp kite xthu lah plak tul ke x kan..

-DiraDiya- said...

nazz..
ku pn sm jgk situasinya..
ms pregnant.. selai rmbut pn ssh jtuh.. 'bulu2' pn sosah nk tmbuh.. maiahahah..
dh lps bsalin ni.. adam dh 8bln pn.. hubby tiap2 ari suh ku bukak kilang berus lukisan.. sbb rmbut gugur!!.. masyaAllah!!.. xhengat.. rmbut dh nipis jd nya.. tp ku amik inisiatif mcm kart.. ku foton je rmbut mahligai wanita ku ituuu..
xde la gugur dh.. tp now dh pjg.. gugur blk.. mgkin for a while.. i have to keep it short sajorkk la..
dikau try la.. kot2 bkesan..

mamafaris said...

nazz akk pon sama gak.pg2 bukak pnutup tong smph n sikat rmbut btl2 ats tong tu..biar rmbut msuk trus tong..dh x bule nk sikat kat bilik then kutip..klu shampoo lg haru..waaaaaa..rmai tgur dh nmpk kulit kpl..ku kerat rmbut kasi pndek lor.akk bca buku rmbut gugur sbb hormon..

mrs izah azli said...

heheh.. termasuklah izah.. kdg2 duk pk dah nak botak jer... jd dah malas nak jaga rambut plak, tuh blom time mandi, syampoo yg gugur ke lantai punyer la bnyk.. izah btol2 malas nak cuci rambut, hehe... buruk tol perangai...

Huda said...

ye ker kak?tima kasih kerana bgtau..risau gak 4 hari husna x ek ek..tp alhamdulillah dh ok :) dia bf..

nur rabiatul adawiyyah said...

tu adalah biase..atul dulu pon macam tu..mmg tak selesa sangat..lame gak fenomena tu..

ALIFF AQILL said...

itu tandanya kita dah jd seorang ibu.. xper..lama-lama nnti ok la tu..

ALIFF AQILL said...

itu tandanya kita dah jd seorang ibu.. xper..lama-lama nnti ok la tu..

my little family said...

sama la, MA ms mula2 bsalin dulu pun mcm tu rambut byk gugur.. tp skrg dah normal , anis pun dah 3 tahun.. sakit pinggang + belakang tu setahun br hilang tau..seksanya..huhu

Roha said...

Itu biasa bg kita ibu2 selepas mengandung. Saya dulu pun gitu gak... sampai nipis la rambut..

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

hai ibu rikaszz.. memagn macam tu la fenomena ibu2 yagn dah melahirkan.. kalau tengok kat lantai tu toksah cakap la..merata2 rambut bertabur.. insyallh satu hari nanti stop jugak kot rambut gugur..

qudsa said...

eh, biar betul naz..takut lah pulak..tgh anak dara ni pun rambut sy bnyk gugur rupanya lps bsalin pun gugur lg bnyk ek...hmmm

sygDsyg said...

salam perkenalan naz,
ala naz bak kata org tua2 masa kita bersalin kan beribu urat kat badan kita ni putus tau, tu sbb kengkadang masa anak dara ok jew tpi bila dah ada anak 1 jdi memcm, rambut gugur lak normal la sesgt, ada org smpi naik botak rmbut tau, tpi jgn risau la pendek kan rmbut kurang la gugur,, ok ...

SIGN JANGAN TAK SIGN