Followers

Sponsored By

Saturday, January 30, 2010

Aku harus lebih bersyukur


Aku baru sahaja lepas menghantar suamiku di muka pintu.Walaupun hari ini cuti umum namun tidak bagi dia.Megasteel Sdn Bhd berjalan 365hari tanpa henti.Jadi beginilah nasibku..tersadai di rumah sahaja.Mesyuarat PIBG yang dijangkakan akan dilaksanakan hari ini pun telah dibuat pada Khamis yang lepas.Ahad pula aku harus pergi ke kelas memandu.Ntah bilalah nak habis.

Aku mengaku..hidupku sederhana.Berbanding sewaktu aku masih bersekolah,hidupku lebih senang berbanding dahulu.

Dulu..aku sendiri..hanya ada emak dan adik adik.Ada ayah tapi ayah pergi meninggalkan aku sekeluarga.Pergi dengan meninggalkan kami beban beban hutangnya yang sehingga kini terpaksa ditanggung emak.Sejak aku belajar..aku dapat PTPTN..wang itu bukan untuk aku seorang.Wang itu juga kugunakan untuk persekolahan adikku.Apabila aku mula bekerja dengan gaji 800 sebulan.400 untuk keluargaku.400 utk menanggung tambang pergi balikku ke tempat kerja makan minum dan kos untuk interview.Ada kekasih?gila pulak.Aku memang rasa hidupku sendiri.Aku sentiasa rasa rendah diri dan rasa kecewa untuk meneruskan hidup.Namun apabila aku rasa begitu..aku cepat cepat ingat ayat Al-Quran..yg membawa maksud..Allah tidak akan membebankan manusia dengan apa yang dia tidak mampu.Bila difikir fikir aku sebenarnya mampu untuk mengharungi semua dugaan dan kesusahan yang aku lalui.

Sehinggalah aku bertemu suamiku Rizal.melalui internet..kawan kawan meragui kejujuran Rizal..Namun aku kuat berpegang pada doaku selama ini.Siapa yang datang dengan lamaran sebagai isteri..aku akan terima.

Apabila Rizal datang dalam hidupku..latar belakang pendidikan kami berbeza.Ya..aku ada ijazah dan Rizal hanya sehingga tamat SPM.jauh bukan?keluargaku meminta aku berfikir dalam dalam sebelum membuat keputusan.Kerana aku tidak mungkin akan hidup dalam kemewahan jika aku berkahwin dengan dia.akhirnya aku membuat keputusan untuk hidup bersama Rizal dengan harapan dia akan menjagaku seperti seorang ayah.Itu yang aku harapkan dari seorang lelaki setelah ayah mengabaikan tanggungjawabnya.

Kini aku telah dikurniakan seorang anak..anak yang sihat..anak yang sangat memahami keadaan ibunya..dan juga suami..ya..memang benar kata orang orang.Aku tidak hidup mewah berkahwin dengan Rizal.bukan senang untuk aku meminta minta sesuatu yang aku inginkan darinya.kadang kadang aku kecewa..aku tak dapat hadiah dari Rizal setiap kali hari lahirku.apatah lagi di hari hari biasa.Emas berlian?tak terjangkau di fikiranku..ya..aku mengeluh.

Tetapi setelah mendengar rintihan seorang rakan..tentang kehidupan bujangnya yang orang lain tak tahu.Sudah lah sendiri..tiada tempat mengadu..makan pun susah..wang yang ada untuk perbelanjaan ibu yang sakit dikampung.Dan seorang lagi rakan yang punya suami..namun tidak boleh menjadi teman dikala dia dalam kesusahan dan memerlukan kasih sayang seorang suami..

aku rasa menyesal dengan rungutan rungutanku selama ini.Ya..setiap kali aku merungut..aku tidak pernah dimarahi oleh Rizal.kadang2 rungutanku boleh mencabar kewibawaannya sebagai lelaki.Dia hanya diam..

aku menyesal kerana tidak bersyukur setelah Allah berikan yang terbaik untukku.memang aku tidak mewah..namun aku masih mampu makan yang sedap sedap setelah berkahwin dengannya..itu pun hasil penat lelah dia bekerja 14jam sehari.

Aku masih mampu tinggal di rumah flat yang disediakan oleh Rizal..berbanding dahulu tinggal di setinggan di pinggir bandaraya Johor Bahru..

Aku tidak perlu berpenat lelah membesarkan Rikazz sendirian kerana Rizal mmg sangat membantu..memandikan memakai baju memberi makan menyalin diaper

Aku tidak perlu penat penat memasak macam macam kerana dia hanya mahu satu lauk dan satu sayur dan kami selalu bergilir gilir memasak..

Aku tidak sendirian bila bersedih kerana aku ada Rizal sebagai teman meluahkan perasaan.Apa lagi yang aku minta???

Jika dibandingkan dengan orang lain yang susah aku lebih beruntung..

Sesungguhnya Allah bersama orang orang yang bersyukur.Ampuni aku Ya allah kerana sering merungut dengan pemberian yang sangat berharga kepadaku

Baby..maafkan sayang

15 comments:

Mrs. Adz said...

betul tu,kita seharusnya bersyukur dengan apa yang kita ade..

jgn sedih k..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Hubby lily pon cam tu gak Naz...hari2 besar kite cam b'day @ anniversary mmg x de adiah..Kekdng lily pon meronta gak.. ;P

Pepon kite harus bersyukur dgn apa yg kite ada skrg..

Sabar yer Naz!!

Hanna said...

Nazz syg,kdg2 kita akan meminta lebih utk kepuasan diri..tp kita lupa utk memikirkan hati org lain.

Akak pun mcm nazz juga,x mewah mana..keja pun x betul lg..akak pasrah yg rezeki akak belum smpai lg..alhamdulillah akak bersyukur apa yg ada..

Azryna Abdul said...

saya pun sama..rezeki blum sampai lagi...nazz patut bersyukur coz dah dpt keje tetap,ada suami,anak & family..
yg penting hepi...
adiah semua2 tu xpenting bg sy yg penting suami igt tarikh anivv & beday..clbrate dgn penuh kasih syg...xkisah la mkn kat umh ke masak sendiri janji dgn dia..btol tak....;))

Naz-Segalanya disini said...

hehehe..tak sedih fara cuma menyesal plak ada perasaan mcm tu..

betul lily..memang dia xbg adiah tp yg penting dia tetap jalankan tggungjawab dia pd kita sekeluarga

kak hanna..btol tu.bila tgok org yg lebih mmgz rasa xpuas je.tp bila tgok org yg lebih susah baru sedar

btol azryna..yg penting dgn dia

Mamadam said...

seidh tol natbace luahan ati k.naz..buat nat rase btl2 besyukur sgt ngn ape yg nat ade skang ni..nat rase beruntung sgt coz en.hubby xpenah lupe hari bsr nat..msh ade adiah n smbtn ala kadar..tp k.naz bg nat jnji suami ingt tu dh memadai..pernah nat kecik ati sbb shopping raye die duluk' ibu n abh die..tp rupe2nye die nak buat surprise kat..nat rase besalah sgt2..

k.naz hargai la ape yg dh sedia ada utk kte skrg..walau idup xmewah n harta melimpah ruah..jnji susah sng kte sentiase bersame..skt pening kte ade yg jage..

Naz-Segalanya disini said...

btol natt..kadang2 kita lupa utk berterima kasih kan.yg kita pk hati kita puas.tp lpas ni kak naz akan ingt perkara ni.mmg hubby kak naz xbg adiah tp dia ingt natt

Ena Qalinsya said...
This comment has been removed by the author.
Ena Qalinsya said...

aduhaiii sedeynye.. sebak bila membacanye... ekceli akk pun camtu gak, dulu terlalu merungut akan kekurangan dalam keidopan ni tapi bila pk balik2, mujur akk tak dpt laki yg jenis panas baran, nek kaki tgn malah skang akk dah mula bersyukur dgn ape yg ade pd akk dan akk kini nikmatinya dgn penuh kebahagiaan dan disulami dgn kasih sayang...

mamafaris said...

akk tau rizal mmg baik..klu dia tipu2 chat ngan akk pon..akk bkn mrh btl2..lyn kn aja..

nasihat akk jgn sekali2 cbr kewibawaan suami..sib baik rizal diam je..tp dlm ht dia sapa tau..jgn buat lg tau..

life nazz lebey kuang sama akk..tp akk lg suka life skrg..SGT SUKA..akk ada suami ada ank ada fmly sndri..hdup kita utk seseorg.tu lebey bmakna..

k..tk care

shimashukri said...

naz...kadang2 kita lupa apa yg ada d depan kita sehingga la Allah mengambilnya dari kita..

tp syukur la naz sedar awal..syukuri nikmat yg Allah beri...

Anak,Suami & keluarga perhiasan dunia semata2 tetapi tanpa mereka,hidup kita teda makna...

-DiraDiya- said...

mazz..
hrta bnda.. wang rggit.. bkn penjamin kebahagiaan..
tp kalo ada.. jd 1 bonus la..
maka.. kamu aggap je mcm bonus yg kamu dpt ms nk ry or what so ever 2..
bla skali skala dpt.. perghhhh.. nikmat!.. heaven la kekdahnya..
kalo slalu sgt dpt.. kn dh x special lg..
so.. kalo ada date² pnting yg hubby kta x bg adiah ke.. x wat apa² ke.. bkn tnda dorg x ingt.. dorg x syg..
mgkin blm smpai ms yg seswai gtu.. ececece..
so ingt 2 k.. jgn pndang sgt kebendaan ni.. x kekal..

nur rabiatul adawiyyah said...

nazz: kite lebih kurang same je..mmg mase nak kawin dulu ibu atul selalu kate dah abis pk ke coz sebelum kawin ngan hubby atul dah kwn ngan org yg mampu beri kemewahan kepada atul tapi mase tu atul rase mmg tak bahagia...bile jumpe hubby rase mmg dierlah pilihan yg terbaik utk atul..pendidikan yg wat kami nampak jauh tapi tu semua tak penah wat atul terpk coz yg atul tau nak senang dan susah ngan dier same2..bile dah kwain ngan dier mmg rase syukur sangat2 coz dikurniakan suami macam en mohamad fikri..so, bersama2 lah kita bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang ni..

Ada Ayrissa said...

huhu..betul tu..
tetiba bergenang air mata saya..
sabar ye...

p/s: jom, jgn sedih2...meh join contest di blog saya..mana tau rezki rikazz...
tq

norulez83 said...

Nazz..awat sedih sangat ni? Jgn sedih2 ye.. Kite kena slalu think positive dgn idup kite.. kalox, pasti kite asik pk bukan2 je.. Kekadang suami ni xpk date2 ni pnting bagi dia.. Dorgpon pelik tgk golongan wanita knp penting sangat tarikh2 keramat ni.. Hehe.. Kenala cakap ngan mereka kan.. Cuma.. kalo meminta sesuatu yg suami susah nak sediakan, kenala faham.. Mereka kurang mampu sbb bagi mereka, menyediakan makan pakai anak bini lagi penting.. Tapi, time dorang bonus tu, mintaklah sesuatu.. Hihihi... Kitepon skali skale je dapat adiah.. Time hubby bonus ujong bulan.. Memang dia xlokek. Rasa peliklak bila hubby snsng2 je nak kuo duit.. Hikhik.. Sbb tu, zaman skang susah kalo isteri xbekerja.. Nak beli barang sdri pon, xyah minta duit suami.. Yang penting skang ni, idup kite sederhana dan xsusah.. Punya suami yang beriman, bertanggungjawab, tolong-menolong, setia, memahami dan xpanas baran.. Itu lah paling berharga, Naz! Kite yakin suami Naz ade itu semua.. Itu semualah kriteria2 suami mithali yang xboleh dibeli dengan duit dan harta yang banyak.. Kekayaan boleh diusahakan, tetapi kalo dapat suami kaya tapi xberkualiti, idup juga yg merana.. Kite bersyukur ye~

SIGN JANGAN TAK SIGN