Followers

Sponsored By

Tuesday, February 16, 2010

Debaran pertama kali Rikazz bertemu atok nya

Aku tulis entry ini adalah kerana atas permintaan seorang sahabat yang minta aku ceritakan pengalaman pertemuan Rikazz dan atoknya buat kali pertama.Sapa tu ye???
Nak cerita kat facebook manalah muat.Maka disinilah medan aku melakarkan sejarah tersebut.
Atok Rikazz yang aku maksudkan itu adalah bapa kandungku sendiri ABDUL WAHAB BIN CHE LEH.bagi sesiapa yang mengikuti kisah hidupku di blog tentu faham mengapa baru kini..setelah Rikazz berusia setahun sebulan baru dia bertemu dengan atoknya?
Detik ini bermula apabila aku mendapat jemputan dari sepupuku sebelah ayah utk menghadiri majlis perkahwinannya di Kg Jawa Klang pada 14 Feb yang lepas.Namun atas sebab aku telah berjanji dengan Babyku utk menghadiri majlis kahwin sahabat baiknya di Rembau aku pun mempercepatkan pemergian aku ke Kg Jawa pada 13 Feb malam...
Ayahku merupakan anak lelaki sulung dalam keluarganya.Biasanya kalau ada majlis kahwin sanak saudaranya dia mmg menjadi orang kuat.Aku terima undangan siti sepupuku itu pun kerana aku ingin mempertemukan Rikazz dengan ayahku buat kali pertama.Aku sempat menelefon ayah sehari sebelum majlis memberitahu bahawa Siti telah menjemputku dan aku akan hadir.
Malam itu selepas solat maghrib aku pun bertolak dari rumah dengan memakai baju biru satu keluarga.Rikazz juga aku pakaikan baju melayu biar nampak cute..Sampai sahaja disana..ayah menyambutku.Terus diambil Rikazz dari dukunganku.Aku nampak dia sangat teruja melihat Rikazz..ya lah..sekelip mata sahaja dia bergelar atok ..ayah tidak melihat aku berkahwin..ayah tidak melihat aku mengandung..dan ayah juga tidak hadir melawatku ketika aku selamat melahirkan Rikazz pada tahun lepas..yang ada dihadapan ayah sekarang cucunya yang sudah berjalan..sudah besar.Rikazz diam sahaja ketika ayah mengambilnya dari dakapanku..Setelah menjemputku makan..aku biarkan Rikazz dibawa oleh ayah bertemu saudara maranya.Semua org bertanya siapa pula anak yang didukung oleh ayahku ini..Ayah kelihatan kekok tidak tahu bagaimana menguruskan Rikazz..yang aku saksikan ayah mencium cium Rikazz..mengusap rambut Rikazz dan memanggil Rikazz dengan gelaran cucu atok sayang..apa yang ayah lakukan hari itu merupakan kali pertama Rikazz..mendapat belaian dari seorang atuk.Atuk Rikazz sebelah abah boleh dikira berapa kali sahaja mendukung Rikazz..mahu membelai memang susah aku nak lihat.Maklumlah..sebelah abah Rikazz..Rikazz adalah cucu ke 7..tapi sebelah ibu Rikazz Rikazz adalah cucu sulung.atok Wahab Rikazz pun baru berusia 47 tahun..
Sewaktu aku menjamu hidangan..Rikazz sibuk mahu melepaskan diri dari dukungan atoknya.Aku minta ayah lepaskan sahaja Rikazz dan lihat kemana dia pergi.Rikazz memimpin tangan atoknya dan membawa atoknya berjalan kesana sini.Ayahku pula ikutkan sahaja Rikazz..menemani Rikazz kemana sahaja.Alangkah bahagianya apa yang aku saksikan di depan mata.Terbayang sewaktu aku kecil sudah tentu ayah juga melayanku sepertimana dia melayan Rikazz sekarang..kalau aku di tempat Rikazz waktu itu..alangkah bahagianya aku menjadi Rikazz ada atok yang penyayang.Namun kebahagiaan yang aku saksikan hanya seketika..
Isteri ayah datang..kelihatannya dia cemburu..dari matanya dan dari senyumannya yang sumbang..dan ada sahaja perkara yang hendak dikatakannya kepada ayah ketika ayah cuba untuk bermain dengan Rikazz..aku maniskan muka sahaja..tapi aku dapat lihat..dia tak mampu memandang mataku dengan tepat..Dia yang ku gelar MAK YUT cuba utk mengambil Rikazz dari ayah..tatkala itu jugalah Rikazz menangis sehingga tidak keluar suara..mata Rikazz penuh ketakutan..sedangkan sebentar tadi elok saja..Kasihan Rikazz..mulai detik itu mood Rikazz berubah..dengar sahaja suara Mak Yut Rikazz cepat cepat sembamkan mukanya dibahuku..sangat takut..kenapa ya?Bila aku bawa Rikazz jauh jauh dari Mak Yut Rikazz terus senyum kembali..mendengarkan kompang dipalu Rikazz siap bertepuk tangan sambil menghentakkan kaki nampak gembira.Namun apabila Mak Yut menghampiri kami terus sahaja Rikazz menangis dan tidak mahu memandang muka nya..
kasihan Rikazz..kebahagiaan Rikazz tidak berpanjangan..
tak pelah nak..ibu ada disisi Rikazz memberikan Rikazz sepenuh perhatian dan kasih sayang..
begitulah kisah pertemuan Rikazz dan atoknya..selepas ini..mungkin ayah akan bertemu lagi dengan Rikazz setelah kelahiran Riyash atau Nublaa..kerana pertemuan itu tidak mudah..kerana ayah perlu menjaga hati isteri dan anak anaknya yang lain..sedangkan merekalah sebenarnya yang merampas ayah dari hidupku..aku anak sulung ayah..

7 comments:

nur rabiatul adawiyyah said...

nasib kite serupa nazz...ayah kite dirampas oleh org yang ku kire sangat kejam..dulu mase atul peknen ayah penah kate yg dier tak nak cucu dier kenal dier nye sebagai atuk..atul tak kisah..mmg atul tak bagi maisarah kenal atuknye..tapi bile maisarah dah 2 bulan atul bg gak dier jumpe nur masiarah atas sebab2 yang atul rase kebetulan..sekarang ni dier plak yg beriye2 nak tgk cucunye setiap minggu..

Naz-Segalanya disini said...

ye ke atul?maisarah memang pembawa tuah dan kebahagiaan buat atul kan..sampai hati ayah atul kata xmo bg jumpa..ayah nazz nak jmpa tp bini dia tu control

nur rabiatul adawiyyah said...

maisarah mmg membawa kebahagiaan wat atul ngan hubby..mmg sampai hati lah dier kate macam tu coz mase tu dier marah kat atul...mmg atul tak kisahlah..

mrs izah azli said...

seronok yer rikazz, main ngan atuk dia... biarlah naz, dia kenal atuk dia sendiri, yg ptg kita sbg pembimbing dia, demi masa dpn dia, biar 1 hari nnt dia yg menilai sendiri...

Bubu said...

I‘d like to invite you to visit my fashion blog:

http://www.mydarlingbubu.com/

Thank you :). KISSES FROM SPAIN

•••HAVE A NICE WEEKEND•••

Bubu said...

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Hello Friend, I love love love your blog, it‘s very interesting!!! I really like your style!! i‘ll visit you many times for sure honey.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

norulez83 said...

Hm...sedih kite dgr kisah Naz.. Sabar ye Nazz walau dari kecik kebahagiaan belum memihak pada Nazz.. tapi, Nazz kan da bahagiakan sbg isteri.. Kite pon punye cite yang lebih kurang sama iaitu kesedihanibu dan bapa yang berpisah.. Tapi, Alhamdulillah.. akhirnya bahagia itu milik kite.. Mak kit ade cite sikit fasal pengorbanan dan kesedihan Ibu Nazz dlu.. mase kije sama2.. Tau sikit2 je.. Mak xcite banyakpon sbb mak pun da xingat.. Hehe.. Kalo ingat cite masa kecik, sangat sdih tau!

SIGN JANGAN TAK SIGN