Followers

Sponsored By

Monday, February 22, 2010

Gigi oh Gigi

Gigi second molar Rikazz dah tumbuh.Rikazz baru 13bulan..
central dan lateral incisor Rikazz belah atas dah tumbuh
central insicor Rikazz belah bawah dah tumbuh
total gigi rikazz sekarang 7batang termasuk geraham baru

Aku risau bila Rikazz menangis tak mau gosok gigi.Selalunya dia ok..masih nak bukak mulut dia walaupun membebel bebel..Tapi dah beberapa hari dia nangis bila digosokkan gigi.Kat berus pulak ada darah..Nak cek mulut dia kemain kedekut lagi dia..

Satu hari aku perasan ada satu titik berwarna putih kat gusi Rikazz belah geraham yang belakang.Mula mula aku ingatkan gigi..Tapi pelik sebab Gigi Rikazz yang keenam belah depan atas baru nak keluar.Takkan dah keluar gigi geraham plak kan.Aku biarkan je lah.Masih lagi gosok gigi curi curi..tapi pastinya Rikazz menangis menjerit jerit.

Beberapa hari selepas itu aku tengok titik putih semakin membesar.Rikazz pulak asyik jolok jolok jari dia dalam mulut.Aku cek gigi depan kalau kalau gigi Rikazz ada nak keluar lagi.Nampak dia tak selesa.Makan pun tak lalu.Bubur tu kalau ada ayam halus yang masih pejal dia buang..Kenapa ye?

Aku cek lagi yang warna putih tu..ooo ada nanah..dah semakin besar..akurisau.Bimbang kalau Rikazz mendapat penyakit apa apa.Naknya aku pecahkan tapi risau akan mengundang penyakit lain pulak.Bila baca blog ibu arifa dalila..aku semakin kuat nak bawak Rikazz g klinik gigi.Nk bawak pergi swasta..dekat PJ ni mahal..kalau cabut gigi tu sebatang 70RM..maklumle..tgah tgah xda gaji ni..Aku pun bawak le g klinik kerajaan.

So petang td lepas balik sekolah aku bawak Rikazz g klinik.Tapi xboleh masuk sebab kanak kanak hari Jumaat.Sekali dia tengok Rikazz dia pelik ..Kenapa baru baby dah bawak jumpa dentist..Aku kata Rikazz dah setahun sebulan dan Rikazz dah ada gigi..Nurse tu kata dekat sini paling kecik 3tahun sebab baby mcm Rikazz belum faham kalau kita nak bukak mulut dia lama lama.

Aku pun ceritakan masalah Rikazz yang buat aku risau.Akhirnya nurse tu tolong juga panggil Doktor suruh tengokkan sekejap mulut Rikazz..sekali bila Doktor tu rasa..dekat celah celah nanah tu telah keluar gigi geraham Rikazz yang putih bersih..ait?cepatnya..Doktor pelik sebab gigi geraham kedua tu setelah 2 hingga 3tahun baru keluar.Gigi bahagian depan Rikazz pun tak habis tumbuh lagi..Kes unik kata doktor..

Jadi tak perlulah aku risau..sebab tu gigi geraham Rikazz dah keluar..Doktor kata cepat betul..mesti tak lama lagi Rikazz boleh cakap..amin..

5 comments:

ekin hamid said...

salam kenal..

Tgk entry psal gigi..anak dare kiter pun barujer tumbuh gigi satu..Hihi..

mamafaris said...

wah best ni..info psl gg..

central dan lateral incisor belah atas n bwh faris dh tumbuh..so smua ada 8btg..

bru2 ni gusi bwh faris bengkak..tp xkn canine (cuspid) dh nk tmbuh..

gigi faris kdg2 akk berus pkai berus gg yg lembut o berus yg sarung kat jari tu..ada ms dia ok..ada ms dia nangis..nangis lg sng sbb molot dia tnganga je..haha.kdg2 ms dia tdo akk bersihkn dgn napkin..

lm x jmpa naz n rikazz..rindu..

Mrs. Adz said...

dah tumbuh ekh..memang unik ni..rikazz mesti tak selesa..eisya ni baru je 5 batang..rikazz nak tak gosok gigi

Hanna said...

cptnya rikazz tmbuh geraham :)

hmmm..agak2 rikazz cpt sunat x? hohoho..jgn marah ar ummu rikazz :)

pasni boleh layan ibu bercakap kt rumah ye rikazz...

Naz-Segalanya disini said...

alah cutenye ekin.rikazz gigi pertama dlu pun lmbt..dah 8bln

akk yelah tu kot..gigi faris kan dah banyak kan..mcm rikazz ni yg lateral incisor tu baru je nak keluar yg kedua..dia skip yg lain g geraham..tu yg masa mulanya naz xexpect tu

fara..rikazz skang susah nak gosok..nak kene berperang ler..klu x cepat lah gigi buruk

tu ler kak..boleh lah dia mkn benda keras sket skang..sunat?xterpikir lagi.bila ek

SIGN JANGAN TAK SIGN