Followers

Sponsored By

Saturday, December 25, 2010

Cuti bersalin 60 hari ke 90 hari?


Memandangkan saya ni hamba kerajaan (government servant) sejak diumumkan kemudahan cuti bersalin 90 hari..saya sering diajukan dengan soalan mengenai pilihan ini.Yang mana satu?60 hari ke?90 hari?
60 hari...
saya akan bercuti selama 60 hari kalau diizinkan Allah saya melahirkan Riyash secara normal.
Sebab2nya...
1. Kalau bersalin normal saya ada peluang melahirkan beberapa org anak lagi dan memerlukan cuti bergaji.
2. Cukuplah 60 hari bg ibu bersalin normal bagi memastikan badan mereka sihat dalam masa 60 hari kan..

90 hari...
Saya akan bercuti selama 90 hari sekiranya ditakdirkan saya melahirkan anak secara c-sect.
Memandangkan kelahiran sulung saya juga secara czer..kemungkinan besar itu ada utk saya mengulangi kelahiran secara itu sekali lg.Jadi peluang saya utk melahirkan anak lebih ramai lagi tipis.Dan lebih baik saya menggunakan kemudahan yang ada utk bercuti selama 3bulan.
Tambahan pula..pengalaman saya melahirkan anak secara csect memerlukan masa yang agak lama utk pulih ..jahitan saya tanggal apabila mencecah 46 hari selepas melahirkan.Dalam pada masa itu saya tidak dpt berjalan dengan laju kerana regangan masih terasa akibat jahitan yang terjojol keluar di perut..
90 hari mmg sesuai utk ibu yang melahirkan secara czer..

keputusannya hanya akan diketahui apabila saya melahirkan kelak

4 comments:

Mama Zharfan said...

depending on berapa org anak kita nak :) me dh ada dua, may be nak lagi sorang sblm tutup kedai..so me memang akan amik 90 days kalau me beranak sorang lagi hehhehe

eRiNsZ said...

erin tetap akan amek 90 hari without any good reason..bole?

syer nk brehat spenuhnya...
(uppss lg pon x target rmai ank..psttt)

Naz Nur Nhazzla said...

mama zharfan...kalau nak 3 je mmg patut amek 90 hr..kalau x rugi..

erin..rehat...jgn xrehat

SuZiE said...

suzie pilih 90 hari... hehehe.. sbbnye malas nk keje.. muahahaha.. nk lepak umah lama2..

Kehadiran harta hidupku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

SIGN JANGAN TAK SIGN