Followers

Sponsored By

Tuesday, April 26, 2011

Dah 2 bulan baru nak tanggal pusat...

Riyash yang dah tembam
Dalam bulatan pusat yang tanggal hr ke 9
Riyash yg dah ceria
Serbuk kecutkan pusat
Polips yang dah hancus
Pusat yang normal
Selepas dibubuh serbuk beracun
Lebihan pusat yang bengkak
Masalah Riyash selama dua bulan


Anak sapa tu?Eii...lamanya ..dah 2bulan baru nak tanggal pusat?Anak sapa lagi..anak saya lah.Riyash Qa'iyd Mutafawwiq..
Macamana boleh lama macam tu?

Sebenarnya pusat yang bersepit tu dah lama tanggal.Masa Riyash 9hari..tanggal kat klinik masa tengah nak amik darah utk test bilirubin masa jaundis tu..

Lepas dari hari tu pusat Riyash tak kering2.Bila tanya doktor kat KK..yg dia kata ok ok..seminggu lepas tu saya perasan bekas tanggal pusat tu membengkak dan terjojol keluar.Saya pasti..tu lah tempat tanggal pusat.Bila tanya dok..dia kata ok ok..
Dia suruh bersihkan pakai air suam je.

Hari kehari..benda tu makin besar dan berair mcm nanah..dan berbau bacin..Bila tergesel baju merah melecet..Baju plak penuh kesan nanah dan darah..Puas si nenek n moyang berfikir macamana nak kecutkan benda tu.Akhirnya moyang Riyash bg idea cari jamu atau pil dlm kapsul..Maka yg kawan kawan nampak kat pusat putih2 tu serbuk pil le tu..

Sejak itu..pusatnya agak kecil..mcm gambar diatas..serbuk pil tu sedut air air tu..Tp macam tu je lah keadaannya sampai usia Riyash 2bln.Saya tunjuk kat nurse...nurse terkejut..Dia kata mcm HERNIA..saya tanya hernia tu apa?Dia kata ketumbuhan...saya dah xsedap hati..patutlah xkecut2..G le refer ke doktor..Doktor kata polips..pebenda tu?

Polips tu lebihan pusat yang tak tertanggal jadi bengkak..Dr pun refer Paed kat PPUM..
Pergilah saya ke PPUM..Paed pass ke Surgeon..dia kata medical xleh buat..
Surgeon soal siasat then dia letak serbuk biru kat atas tu..Serbuk tu kena bubuh berhati2 hanya di kawasan bengkak..Tak leh kena kulit lain..Sbb dia menghakis..

Hari pertama Dr yang buat..hasilnya mcm dlm gambar...
Hari kedua saya sndr buat..terus cair polips tu..Maka..muncullah pusat Riyash yang normal.Alhamdulillah..

Tp kesiannya..ada kesan luka luka dan berlubang sbb serbuk tu jatuh kat kulit lain.Huhuhu..tajam sungguh..skang saya tgha jaga pusat Riyash yg luka luka tu..Inilah pengalaman yg tak dpt dilupakan..

Utk info..sepanjang 2bln Riyash kembong tak sudah walaupun dah habis pantang...Jawapannya sbb pusat dia xhabis tanggal lg.Skang saya leh tido dgn nyenyak sbb Riyash xkembung lg.Alhamdulillah...

3 comments:

NAI said...

ibu kena kuat semngtkn bila keadaan ank tak begitu baik. anywy syukur baby dh ok... dan sy rasa bgs u post this entry mana tau ada ibu2 yg lain ada problm yg sama

Naz Nur Nhazzla said...

btol NAI..saya post ni pun sbb nak share dgn kengkawan.sbb dok kata..kes mcm riyash ni xbanyak berlaku..jarang2 berlaku..jd biarlah jd info utk ibu ibu lain agar xpanik

yanmaneee said...

yeezy shoes
ferragamo belt
off white
yeezy boost
jordan 6
cheap jordans
air yeezy
michael kors factory outlet
yeezy
yeezy boost 350 v2

Kehadiran harta hidupku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

SIGN JANGAN TAK SIGN