Followers

Sponsored By

Tuesday, September 29, 2009

Jurnal penyusuan Rikazz
















Sudah lama rasanya aku tidak mencatatkan apa apa tentang perjalanan proses penyusuan anakku.Adakah aku kini bukan lagi bf mom yang tegar?hehehe..alhamdulillah..rikazz hampir mencecah usia 9bulan..dan aku masih lagi tidak berganjak dengan niatku ini.Sebenarnya rikazz juga banyak membantu..





Nak tau apa ceritanya..ni kira pecah rahsia lah ni..Lepas cuti sekolah seminggu sebelum cuti raya ni..aku pulang ke johor dan tinggal disana selama seminggu sehingga habis cuti.Nak pump kat sana freezer emak dah penuh dengan lauk lauk mentah..dan bila aku memikirkan yang perjalanan 5jam dr johor ke kl..aku nak simpan kat mana plak susu susu tu kan..so aku cuma pam utk 2 hari je lah..adalah 5oz kat kampung aku tinggalkan.kononnya pulang ke rumah aku akan pam seperti biasa..tapi Allah nak bagi balasan kat aku lah kan..yang malas sangat nak mengepam ni..walaupun sudah dipam tak jugak kluar..bila dicampur2 adalah 3oz je..
aku pun ambil keputusan untuk mencari susu formula..bimbang BM yang ada sememangnya tak mencukupi..malam malam ajak B g KK MART carik susu..dah lah buta susu formula..tak pernah ambil tahu susu apa yg ok apa yang kurang..dah lah tak banyak pilihan..selama sejam aku duduk kat MART tu pilih susu..bila B tanya nak susu apa..aku sendiri tiada jawapan..aku pun ingat ingat lah masa chat dengan JUNE MUMMY WAFIQ pasal susu ENFAPRO ke ENFALAC ek..lupalah..aku pun belilah susu tu n hantar kat pengasuh Rikazz..tak plak aku sertakan BM yang 3oz tu..
sebenarnya..aku tak rela masa beli susu tu..aku rasa jeles sgt masa bg susu tu kat KAK WATI..huhuhu..lepas aku tinggalkan Rikazz kat kak wati..tak lama pas tu kak wati msg..dia kata Rikazz tak mau susu tu..dia muntahkan..pas tu dia jadi fobia dengan susu tu..apa lagi..menangis lah aku kat sekolah ni..nak balik tak boleh..dah lah puasa masa tu..aku kol B mintak B balik dari Banting n amek susu badan n bagi kat kak wati..
Bila dah balik kerja..kak wati rikazz minum 1 0z je tu pun dlm keadaan mamai..malamnya rikazz cirit birit n dekat najis dia ada putih putih ketul ketul..mcm susu yang tak hadam..sian Rikazz..semuanya salah ibu..
Sejak tu..aku tak pernah campur apa apa lagi..kalau susu?susu aku je..skang aku plak baru nak berjinak jinak dengan susu..Rikazz dah besar..dia perlukan unsur2 yang banyak kan..aku minum anmum breastfeed..harap harap dpt membantu lah..sebenarnya bukan suka sangat susu ni..hehehe..
Alhamdulillah..setelah 8bulan lebih susu ibu diberikan..Rikazz sihat dan kuat..susah nak demam atau selsema..setakat ni belum kene lagi demam teruk..(nauzubillah)..rikazz dah mampu berdiri sendiri apabila usianya mencecah 7bulan..skang dah pandai mencangkung..menonggeng..dah pandai main sembunyi sembunyi..kalau aku pegang jari dia..dia dah boleh menapak..dlm walker?berlari sudahh..(memang betul2 berlari)..kalau aku panggil nama dia..QALBYYY..dia dah pandai jawab UUU..kalau panggil BABY(abah rikazz) pun dia jawab uuu..bunyi belakang sama kot..kalau panggil nama penuh RIKAZZ QALBY MUNTASYEE..dia mesti senyum..
tapi kan..aku sebenarnya berkenan dengan ADAM HARITH yang pandai aminkan doa..cute nya..bila Rikazz nak pandai amin ni..
Sampai bila aku akan menyusukan rIKazzz?sampai aku mengandung lagi..insyaallah..susu yang seterusnya untuk adik Rikazz..JAN 2011..AFTER rikazz 2tahun..doakan kr

11 comments:

Hazlina Shahrel @ The QueenWidelia said...

uihhh bagus rikazz nak dgn ibu jer...

suke kat adam je ker..?? uhh jeles!

-DiraDiya- said...

ala nazz..
terima kasih sgt bkenan dgn apple of my eye 2..
tp cmtu la kn.. tiap baby ni.. tumbesarannya lain²..
mcm rikaz.. smpai ke uma ku dgn hubby duk bcite psl ke'terer'an dia bdri tegak n tegap..
smpai hubby puji la kebagusan bf..
tp nk wat cmne.. ku msh blm mampu nk jd bf tegar..
(hah!!.. bf² yg bc statement ku ni.. jgn nk mengata blkg² hokeyyy.. ku xampunkn dosa korg dunia akhirat nnt!.. miahaha..)

nur rabiatul adawiyyah said...

lor..dier tak biase minum susu formula tu..nazz teruskan je dulu bagi susu badan..

cerita ibu said...

keep it up nazz...slagi ada bm bg je ke rikazz..muah..muah...

mama uzma said...

baguslah tu rikazz nak susu ibu je..suka iena dgr..
mcm uzma x de rezeki nak minum selama tuh...huhu...

Naz Nur Nhazzla said...

semalam ku tak sempat nak tulis pasal fia ajuk rikazz nanges..dah mati dah laptop.hehehe

hehehe..rezeki masing2..dah memang janji Allah tiap manusia ada kelebihannya..sebenarnya..ku rasa malu sbb anak ustzah belom pandai aminn..uwaaa

ha a atul..sekali tu je lah..dah takde bagi dah..dah tersdai enfapro dlm kabinet tu..


insyaallah..kak ina..akan ku teruskan niatku ini

iena..jangan sedih..mungkin rezeki adik uzma nanti kan

e-caR NazRin aka ibuEiymann said...

Rikazz pun tahu ape yg THE BEST utk dirinyer..

jz nk share my truth story..k.e-caR pnh m'alami saat stok susu mrundum.. ms tue stock tnggal approx. 6 oz sdgkn Eiymann memerlukn approx. 20 oz ms k.e-caR b'kerja stiap ari..what i did, b4 pi keja tue k.e-caR bisik kt Eiymann yg susu ibu hnye ade byk nie shj.. Eiymann kena byk2 sabar (mybe k.e-caR nie mmg BF-ibu-tegar smpi x pnh t'fikir lngsung nk cari FM).. subhanallah, dgn 6oz yg ditngglkn tue cukup utk Eiymann spjg k.e-caR pi keja..mmg miracle sgt! but then, mlm tue Eiymann bantai BF smpi k.e-caR nk angkt tgn pun x larat dah.. what i alwiz believe, Allah sntiasa akn bntu hmbaNya..and bby juga paham akn situasi ibu dia klu kite slalu b'ckp ngn dia (nie kire 6th sense larr)..

neway, dunt ever give up hokeyy..nie lar ant. cabaran nk jd BF-ibu-tegar..jgn mnyerah kalah sblm abis b'juang..!!

chayork2!!

Cik CT said...

ye naz,sbb tu stok ebm diumah kite tu vry crucial..pasni naz knala invest skit utk blikan mak peti ais besar skit ke??hehehe..ni suggestion ct je..ct pun susah jgk duk kg smggu takdak tmpat nk smpn ebm tp try jgk la..journey 5 jam tu insyaAllah leh je kite smpn
elok2 dlm cooler bag dipenuhi ais sbb ct dh pnh try.jln sesak dgn jam & journey yg patutnye 3jam jd 4jam lbh.tawakkal je..blk tgk elok lg beku trus masuk blk dlm fridge.takpe2 rikazz pun nk susu ibu dia je kn rikazz...happy breastfeeding....

Naz Nur Nhazzla said...

ha a..naz beli ice box yang sederhana..klu nak jln jauh..letak ebm dlm tu..letak ais..n ada ice cooler..alhamdulillah..mcm dlm peti sejuk

Unknown said...

asid baru bagi arisha minum susu formula, sebab tak cukup minum agaknya ms balik kampung itu hari. Dia ok je. Serasi. Sekarang Arisha menyusu badan dan hisap botol. :)
kalau tak serasi susu botol.. jgn kasi dulu. :)hehe

Anonymous said...

Moгe impoгtantly it's a phone that does double-duty as an mp3 player, the iphone is in the cloud. Save the image to your computer over Wi-Fi, Here and Now. This is an overly-simplifiedbreakdown of the situation said Monday. This is one of these fitted tools that will cut the SIM card back in. Another tip: the 3 G data access forvideo and music, as well as the end-users. Indeed, 70 percent of their business plan. As the world's eсonomieѕ continue to becоme popular in the mainstгeam, the number of important
new things you haven't seen yet.

Kehadiran harta hidupku

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

SIGN JANGAN TAK SIGN