Followers

Sponsored By

Friday, May 9, 2014

Wajah2 seiras.

Sejak2 akhir ni kerap saya ketemu wajah seiras.sampai mak pun dah naik bosan.hahaha.Mereka bukan kembar...Dan juga tidak sama umur.Jomlah tengok dan nyatakan pendapat anda tentang gambar ini.Yg manakah bersetuju dengan mata saya.

Tuesday, May 6, 2014

Abang dan Adik

Assalamualaikum.

Saya ada anak dua orang je buat masa ni.Termimpi2 kalau ada baby lagi.Kalau tak ada pun xpe,jagalah dua orang hero yang baik budi subhanaallah.

Teringat masa membesarkan Rikazz dikala dia berusia 3tahun.Itulah tahun kenakalannya yg amat sangat sepanjang 5 tahun saya membesarkannya.Semua perkara yg tak elok di tv ditirunya.Tendang adik..bergaduh bercakar sampai berdarah2 adik dikerjakan.Maka kerap juga saya mendendanya.Sangat2 tidak sabar dengan Rikazz masa tu.Lepas memarahinya saya menangis minta maaf.
Pernah satu kejadian...selepas saya memarahi Rikazz..dalam sedu sedan Rikazz datang kepada saya dan mencium saya bertubi2...seperti dia tidak pernah memcium dan dicium sebelum ni.Hati saya jadi tak keruan...Risau kalau2 tu petanda2 sesuatu yg buruk akan berlaku.Selepas Rikazz mencium saya sambil menangis...dia tertidur.Hati saya sayu yg amat sangat.Memikirkan apa yang telah dia lakukan dan apa yg saya lakukan padanya.
Dalam pada hati tak keruan itu..saya panjatkan doa sepanjang malam agar mohon Allah beri saya ruang untuk hidup lebih lama dengan Rikazz.Mohon ampunkan dosa saya yang tidak amanah dengan pinjaman Allah ini.Mohon diberikan saya kesabaran yang tinggi untuk mendidik dan membesarkan pemimpin Islam akan datang ini.
Alhamdulillah..Kini Rikazz telah pun berusia 5 tahun..seorang anak yang cepat tangkap pelajaran walaupun kuat berkhayal.Ini respon cikgunya pada Rikazz.Segala kenakalan Rikazz semakin berkurangan...Kalau yang tinggal..nakalnya menyakat adik yg tak hilang2.Suka mendengar adik menjerit dan menangis.Tapi dengan rakan2 Rikazz agak sabar jugalah...

Sekarang masa untuk saya menghadapi adik Rikazz yg memang saya pasti inilah masanya yg paling menguji saya.Riyash pula suka sangat meludah,menjerit dan menumbuk2 perut saya.Tenaga lelaki walaupun kecil tapi kuat.Tapi saya selalu ingatkan diri saya agar tidak bertindak keras seperti Rikazz dahulu...mulut dan rotan tetap ditangan...Tapi kalau saya tak tahan sangat dengan apa yg dia buat saya tinggalkan dia sendiri dan berkurung dalam bilik untuk beberapa ketika.Itu lebih baik dari melayan api ketidaksabaran saya yg memang tak sabar ni.
Namun baru sekejap tadi dia mengulangi perangai meludahnya sehingga basah baju dan badan saya kerana air liurnya..Saya tak tahulah..memang pantang betul...saya marah dia dan suruh dia naik atas katil.Berbanding Rikazz Riyash lebih memahami dan terasa bila dimarah.Tidak sampai beberapa minit dia dah pun tidur. Tidur dalam kesedihan dimarahi oleh saya.
Sampai hari ni saya berfikir...dari mana dia belajar meludah untuk mempertahankan dirinya...
Tahun depan Riyash 4tahun.Tiada pilihan saya perlu menghantarnya ke sekolah.Dia pun dah pandai berkawan...
Bila merenung wajah2 tulus mereka...hati ini terlalu ingin buat mereka bahagia...tidak ingin melihat mereka menitiskan air mata.Tapi ada perkara yg boleh dibiarkan dan ada yg tidak.
Saya masih ingin mencuba menjadi ibu yang baik buat mereka.Doakan saya dan anak2 saya.Amin

SIGN JANGAN TAK SIGN